ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد چیست؟
بازاریابی رویداد اصطلاحی برای توصیف فرآیندِ ساخت و توسعهٔ بستری برای نمایش و ارائهٔ محصول، خدمات ویا اهداف خاص یک شرکت به منظور تبلیغ بر اساس تعامل با مخاطبان است.
رویدادها ممکن است بصورت آنلاین یا آفلاین برگزار شوند و دارای میزبان یا حمایتکننده مالی باشند. بهبود این فعالیتها میتواند از طریق تکنیکهای مختلف بازاریابی درونگرا و برونگرا انجام شود.
چرا بازاریابی رویداد مهم است؟
در دنیای امروز که قدرت خرید مشتریان بالاست، بازاریابان باید از هر فرصتی برای ایجاد روابط و انگیختن حسن نیت و کسب اعتماد خریداران و مشتریانِ آینده استفاده کنند.
مصرف کنندهٔ مدرن، در هنگام تصمیم گیری، چیزی بیش از یک تلاش ساده برای ایجاد انگیزهٔ خرید، نیاز دارد. رویدادها برای آنها فرصتی منحصر به فرد برای تعامل با برندها فراهم میآورند تا درکی بی واسطه از اهداف، چشم انداز و شخصیت یک شرکت برای مخاطبان شکل بگیرد.
بازاریابی رویداد باید جزئی جدایی ناپذیر از فرآیند تولید تقاضا باشد و در این مورد ترکیب استراتژیک رویدادهای آفلاین و آنلاین برای هر شرکت ضروری است.
تأثیر بازاریابی رویداد
رویدادها (ایونتها) باید به یادماندنی باشند تا بتوانند تأثیر بگذارند. البته یک تأثیر مطلوب به اهداف برگزارکننده بستگی دارد، اما بیشتر شرکتها تمایل دارند که رویدادها چیزی فراتر از یک تبلیغات روی صحنه برای برندشان باشد.
رویدادها هنگامی که به خوبی انجام شوند، این قدرت را دارند که تصویری ماندگار و قدرتمند از آنچه که شرکت شما قادر به ارائهٔ آن است، ایجاد کنند. در واقع شما با فرصت دادن به افراد برای تجربه و تعامل با محصولات یا خدمات شما در هنگام شرکت در یک رویداد، در حال برقراری ارتباط با خریداران بالقوه هستید.
چهار دلیل برای استفاده از ایونت مارکتینگ
سفارش دهندهٔ یک ایونت به دلایل مختلف برگزاریِ یک رویداد را انتخاب میکنند. یک شرکت کوچک ممکن است تمایل داشته باشد به شکل یک وبینارِ زنده در معرض نمایش گذاشته شود، در حالی که یک شرکت بزرگ ممکن است نیاز به تعامل چهرهبهچهرهای داشته باشد و آن را با یک نمایشگاه بازرگانی پیش ببرد.
به نمودارهای مجله BtoB در مورد بازاریابی رویداد نگاهی بیندازید تا مهم ترین اهداف برای حضور در رویدادها را ببینید.
1.برند سازی و آگاهی
دلیل اصلی مشارکت یک کسبوکار برای شرکت در یک رویداد؛ ایجاد و ساخت هویت برای برند خویش است. بازاریابی رویداد اجازه میدهد تا شرکت شما بتواند هویت حقیقی خود را پرورش داده و آن را بیان کند. از طریق رویدادها، شما مکان مناسبی برای ارائهٔ ایدهها، افکار و نام خود را دقیقا به روشی که میخواهید به دست میآورید.
2. Lead Generation ایجاد لید
دلیل مهم دیگرِ کسبوکارها برای انجام ایونت مارکتینگ، ایجاد لید است و چه راهی بهتر از این وجود دارد که بخشی از رویدادی باشید که جمعیت هدف شما در آن حضور دارد؟ شرکت کردن در یک رویداد مناسب، به شرکت شما اجازه میدهد تا با گروهی از مخاطبان ارتباط برقرار کند که به این موضوع که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید علاقهمند هستند.
3. جذب مشتری و فروش بیشتر
رویدادها یک سطح تعامل غیر موازی با مشتری ایجاد میکنند و همینطور فرصتی برای تعامل با افراد به صورت مثبت فراهم میآورند که در نهایت احساس وفاداری در مخاطب ایجاد میکند؛ بهعلاوه، هر بازاریابی میداند که شرکتها با حفظ و رشد مشتریان موجود، میتوانند بزرگترین ROI را در بازاریابی سرمایه خود تحقق بخشند. اما چالش اصلی، جلب توجه مشتریان در میان حواس پرتیهای روزانه است؛ در ایونت مارکتینگ، این فرصت در اختیار شما قرار می گیرد که با معرفی محصولات و خدماتی که ممکن است مشتریان در مورد آنها اطلاعی نداشته باشند، یا متوجه نشده باشند که می تواند نیازهایِ آنها را برطرف کند، بتوانید فروش را افزایش دهید.
4. آموزش
بیشتر شرکتکنندگان در یک ایونت با هدف شرکت در شبکه و آموزش در آنها شرکت میکنند. هر دو این اهداف در روشهای خاص خود به یک اندازه قدرتمند هستند. مهم نیست که در چه نوع رویدادی حضور دارید، مهم این است که دانشی که برای مخاطب با ارزش است و شرکت شما را نسبت به بقیه متفاوت میکند انتقال دهید.
انواع متداول بازاریابی رویداد
ایونت مارکتینگ ها در شکلهای متنوعی برگزار میشوند و میتوانند در مکانهای بی شماری چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین برگزار شوند.
در ادامه نمونهای از متداولترین رویدادها را خواهید دید.
رویدادهای آنلاین
رویدادهای آنلاین حاضران و شرکت کنندگان را از طریق یک رابط مبتنی بر وب بهم متصل میکند. انواع متداول رویدادهای آنلاین شامل وبینارها، رویدادهای مجازی و رویدادهای پخش مستقیم است. رویدادهای آنلاین اغلب کم هزینه تر از رویدادهای حضوری هستند و می توانند به شما این امکان را بدهند تا به راحتی با مخاطبانی که از لحاظ جغرافیایی بسیار پراکنده هستند ارتباط برقرار کنید.
وبینارها
وبینارها در اصل ارائهها، مباحثی یا کارگاههایی هستند که از طریق وب ارائه داده میشوند. آنها می توانند به صورت زنده و تعاملی(Real-time) یا بنا به انتخاب مخاطب (on_demand) اتفاق بیفتند و به طور معمول 30-60 دقیقه به طول انجامند. وبینارهای real_time امکان تعامل بین شرکت کنندگان را فراهم میکنند، فرصتی را برای دریافت اطلاعات و گفتوگو در مورد موضوعی که از طریق ابزار کنفرانس مبتنی بر وب ارائه شده است، فراهم میکنند. وبینارهای زنده میتوانند در بسیاری از سطوح تعامل داشته باشند و به طور معمول به شرکت کنندگان این امکان را میدهند که مستقیماً از مجریها سؤال کنند.
رویدادهای مجازی
رویدادهای مجازی افرادِ واقع در موقعیتهای مختلف را قادر می سازد تا از طریق ترکیب آموزش، شبکهسازی و ویژگیهای ارتباطی در یک محیط مجازی که دارای ظاهر و احساس یک رویداد آفلاین است، شرکت کنند. شرکت کنندگان از یک غرفه مجازی بازدید میکنند که در آن میتوانند اطلاعات را جمع آوری کنند، با کارمندان دیدار کنند، از آنها سؤال بپرسند و حتی اشانتیون مجازی بردارند. این برنامه ها برای همه شرکت کنندگان در به صورت Real_Time اتفاق میافتد.
رویدادهای پخش مستقیم
این نوع از رویدادها، رویدادهای زندهای هستند که می توانید مستقیماً برای بینندگان خود پخش کنید. شما می توانید این کار را با یک وب کم ساده انجام دهید یا اینکه برای پخش با کیفیت بالاتر از یک تیم تولید کامل استفاده کنید. برنامه هایی مانند Livestream و Ustream، همچنین گزینههای جدیدی مانند Google+ Hangouts و Instagram Live یک سرویس زنده ارائه می دهند که از طریق چت و عملکردهای رسانههای اجتماعی کاملاً امکان پخش، ضبط و تماس با مخاطبانتان را برای شما به ارمغان میآورند.
رویدادهای فیزیکی
رویدادهای آفلاین نیاز به حضور فیزیکی دارند و تعامل در آنها به شکل حضوری صورت میگیرد. علیرغم اینکه رویدادهای آفلاین غالباً به سرمایه بیشتری نسبت به رویدادهای مجازی احتیاج دارند، اما آنها امکان ایجاد روابط چهره به چهره را فراهم میسازند. تاثیری که یک دست دادن یا یک ملاقات شخصی بر روی مشتری یا خریدار ایجاد می کند را هیچ گاه دست کم نگیرید.
نمایشگاههای بازرگانی
نمایشگاهِ بازرگانی، تجمع فیزیکی افراد فعال در یک صنعت یا حرفه خاص در یک تالار گفتگو است که به طور معمول تعداد زیادی شرکت را در یک بازار خاص به نمایش میگذارد. یک کسبوکار ممکن است برای نشاندادن یک محصول یا به منظور ایجاد شبکه ارتباطی و تقویت حضور خود در یک بازار، در یک نمایشگاه بازرگانی شرکت کرده یا از آن حمایت کند.
کنفرانسها
کنفرانسها اغلب، رویدادهای بازاریابی خاص یک شرکت است که شرکت کنندگان را برای ارائه اطلاعاتی مانند نشست اعضا دور هم جمع میکند. این رویدادها معمولا بزرگتر بوده و توسط شرکت هایی با اهداف آموزشی یا یادگیری برگزار می شوند.
سمینارها
اصطلاح سمینار معمولاً برای توصیف جلسات کوچکتر، نمایشهای بینراهی یا رویدادهای میدانی استفاده میشود. برخی سمینارها شبیه به یک سخنرانی در کلاس برگزار میشود، که یک متخصص، اطلاعات را به شیوهای رسمیتر با مخاطبان به اشتراک می گذارد. سمینارهای دیگر به شکل نمایشهای جادهای طراحی شدهاند، جایی که بازاریابان پیام شرکت خود را به عموم مردم ، کارمندان یا شرکا ارسال میکنند.
صبحانهها، ناهارها و شامها
اینها معمولاً رویدادهای کوچکتر و هدفمندتری هستند. تمرکز آنها میتواند بر روی مشتری و چشم انداز باشد. این رویدادها معمولاً بسیار صمیمی متشکل از هشت تا ده نفر است، یادر ابعاد بزرگتر میتواند پنجاه نفر یا بیشتر شرکت کننده داشته باشد. برای فعالیتهای کوچکتر، این موارد سطح بالایی دارند و برای هیئت مدیرهٔ یک شبکهٔ ارتباطی خصوصی را فراهم می کند. در مقیاس بزرگتر، صبحانهها، ناهارها و شامها می توانند شامل ارائه اندیشههای رهبری به عنوان بخشی از این رویداد باشند.
منبع : marketo
ترجمه : آژانس تبلیغاتی کوشا