نماد سایت آژانس تبلیغاتی کوشا | Koosha Advertising Agency

بازاریابی دیجیتال بازی‌های مجازی

بازاریابی دیجیتال در دنیای بازی‌های مجازی

بازی‌های مجازی یک خط مقدم جدید برای بازاریابی دیجیتالی ایجاد کرده است تا تبلیغ‌کنندگان در آن محیط با مصرف‌کنندگان ارتباط بگیرند.

از بازی‌های موبایلی گرفته تا بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین یا تجربه‌ی واقعیت مجازی که در جهان آنلاین به‌شدت رو به رشد است. صنعت بازی در سال 2019 بیش از 120 میلیارد دلار بازدهی سرمایه داشته است، عددی که به نظر در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود بازی‌نمایی (Gamification) به‌عنوان یک استراتژی برای ارتباط گرفتن با مشتری از 1.17 میلیارد دلار در پنج سال گذشته 30 درصد رشد کرده باشد.

جوامع یا گروه‌های آنلاین فرصت جدیدی برای توسعه‌ی بازاریابی دیجیتال ایجاد کرده است. بیایید به 3 روشی که شرکت شما می‌تواند از فضای بازی مجازی بهره ببرد نگاهی بیندازیم.

1. تبلیغات قابل بازی کردن با بازی-تبلیغ (advergame)

بااینکه بنر‌های تبلیغاتی (بنرهای مجازی) هنوز نقش اساسی در بازاریابی دیجیتالی ایفا می‌کنند، حالا تبلیغات از مرز آن نوع بنرهایی که وسط یا در کنار بازی ظاهر می‌شد و در روند بازی تداخل ایجاد می‌کرد تا توجه کاربران را به خود جلب کند گذشته است.

راه‌های بسیاری برای اجرای این استراتژی وجود دارد، بعضی تبلیغات قابل بازی کردن به‌عنوان یک بازی جانبی بامزه و مرتبط با روایت بازی اصلی، عرضه می‌شوند و طوری طراحی شده‌اند که در روند بازی اختلالی ایجاد نکنند. برخی دیگر ارتباط قوی‌تری با بازی اصلی دارند و با انجام آن پاداش یا جایزه‌ای در بازی اصلی دریافت می‌کنید این پاداش‌ها ممکن است در بازی به شکل بونس (bounse) یا امکان بالابردن قدرت شخصیت باشد یا در جهان واقعی کاربرد داشته باشند و به شکل کد‌های تخفیفی عرضه شوند.

از نمونه‌های قدیمی تبلیغ‌-بازی هم شاید بازی «پپسی من» را به خاطر داشته باشید. ساختن تبلیغ-بازی برای یک برند با ساختن تبلیغات قابل بازی (playable ads) متفاوت است چراکه در آن به ارزش و تجربه بازی کردن اهمیت بیشتری داده می‌شود و بازی بودن مرکزیت بیشتری پیدا می‌کند و بازی فدای تلاش حداکثری شما برای جذب مشتری نمی‌شود.

2. بخشی از جهان شوید

به طرز رو به رشدی، محیط واقعی و مجازی در حال تنیده شدن درهم هستند؛ چه این امر به‌وسیله‌ی تکنولوژی‌های جدیدی مثل واقعیت افزوده صورت بگیرد یا سرمایه‌گذاری شرکت‌های واقعی در ساخت جهان‌های مجازی.

جذب مخاطب در کمپین بازاریابی دیجیتال همانند بازاریابی سنتی دشوار است مگر اینکه به طریقی با نیازها و علایق مخاطبان همسو باشد. در یک بعد مجازی راه‌های بی‌شماری برای ارائه‌ی محصول، خدمات و برند وجود دارد تا خود را معرض تجربه‌ی مخاطب قرار دهید. برای مثال یکی از مؤثرترین گزینه‌ها جایگزینی محصولات مجازی با معادل آن در جهان واقعی است مثلاً قرار دادن یک راکت تنیس در بازی نینتندو که عیناً در جهان واقعی وجود دارد.

خرید محصولات، تهیه اشتراک یا تماشای تبلیغات و غیره هم می‌تواند با پول‌های مجازی، سیستم‌های امتیازدهی و لباس‌ شخصیت‌ها در بازی پیوند داشته باشد. مثلاً با خرید یک محصول لباسی برای یکی از شخصیت‌های بازی به مشتری داده شود یا حتی برعکس، برندهای لوکسی مثل لویس‌ویتون و تیسوت آیتم‌های مجازی می‌فروشند و در ازای آن دلارهای واقعی می‌گیرند؛ به‌طور مشخص در بازی LOL یا league of legends می‌توانید از برندهای ذکر شده آیتم‌های مجازی بخرید تا در بازی به دیگران نشان دهید.

3. ورزش مجازی با وزش واقعی برابر است

بازی‌های بسیاری در جهان وجود دارد که مانند ورزش‌های واقعی دارای لیگ‌ها و تورنمنت‌های منظم هستند برندهای معتبری مثل اینتل در این ورزش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و اسپانسر می‌شوند چه اسپانسر شدن برای تیم‌های بازی‌کننده چه برای برگزاری مسابقات. در کل باید گفت امروزه برگزاری مسابقات و تورنمنت‌ها درزمینه‌ی ورزش‌های مجازی صنعتی چند میلیارد دلاری است و باید به‌اندازه‌ی ورزش‌ها واقعی موردتوجه قرار بگیرد.

اگر در دو دهه‌ی گذشته اینترنت و شبکه‌های مجازی محل شکوفایی روش‌های تازه‌ی بازاریابی بود و هرروز شاهد ظهور امکانات تازه‌تری درزمینه‌ی بازاریابی و تبلیغات در آن بودیم، امروز باید پیش‎بینی کنیم که بازی‌های مجازی بستر جدید شکوفایی اشکال تازه و جذاب بازاریابی دیجیتال خواهند بود.

منبع: Smartercx

خروج از نسخه موبایل