داستان وایرال شدن فیلم جوکر
قبل از صحبت در مورد استراتژی تبلیغات و بازاریابی فیلم جوکر به مقدمهای از استراتژي تبلیغاتی موثر و موفق فیلم بتمن شوالیه تاریکی میپردازیم زیرا شخصیت جوکر بعد از این فیلم دستخوش توجه و نگاهی متفاوت شده است که بسیار در قضاوت در مورد شخصیت جوکر تاثیر داشته است.
ماهها پیش از انتشار فیلم The Batman: Dark Knight کمپین تبلیغاتی موفقی با شعار «Why So Serious?» توسط برادران وارنر برای فیلم شوالیهٔ تاریکی شروع شد که بسیار در جلب رضایت مخاطبان و شور و هیجان حواشی فیلم و همینطور فروش آن تاثیر گذار بود.
این کمپین تبلیغاتی، که با طرح اجرایی نوعی بازیِ جایگزین واقعیت (ARG) به راه افتاد، توسط شرکت 42 entertainment طراحی و اجرا شد، ده میلیون شرکت کنندهٔ غیر یکسان از سراسر دنیا در این کمپین شرکت کردند، نمیتوان این بازخورد بینظیر تبلیغات را در فروش این فیلم در نظر نگرفت و همینطور تأثیرش را بر دیگر فیلم تولید شده توسط این کمپیانی یعنی فیلم «جوکر» نادیده انگاشت زیرا این پروژه هواداران بسیاری را از ۷۵ کشور دنیا درگیر کارکتر جوکر نمود.
جزئیات اجرا
در نمایشگاه comic con ۲۰۰۸ شرکت کنندگان با جتهایی رو به رو شدند که شمارهٔ تماسی را بر آسمان نقش بستند، پس از تماس با این شماره صدایی از کارکتر جوکر شنیده میشود که به آنها میگوید اگر میخواهند جزو ملازمان و پیروان او باشند باید خودشان را اثبات نمایند.
شرکتکنندگان برای اثبات خود باید کارهای خاصی را انجام میدادند مثلا گریمی مانند گریم جوکر می کردند به جاهای خاصی که توسط تماسها، ایمیلها و وبسایتها برای رفتن به آنجا راهنمایی میشدند میرفتند و در نهایت در جواب این تلاشها یک کیک (نماد جوکر) به دست میآوردند که در میان آن تلفن و وسایل دیگری بود. از این تلفن، تماسی با یابنده گرفته میشد که از طریق آن هاروی دنت –یعنی کارتر دوچهره در این سری- با شرکتکنندگان ارتباط میگیرد و به دنبال جمعیتی است که از او برای انتخابات دادستانی شهر گاتهام حمایت کنند، اینطور به نظر میآید که جوکر به دنبال به قدرت رساندن هاروی دنت است تا بتواند نیروی کنترل قانون را به دست آورد.
گویی شرکت کنندگان در این بازی جایگزین واقعیت (ARG)، طرفداران هاروی دنت برای انتخابات دادستانی شهر هستند مردم در شهرهای واقعی شعارمیدهند و راهپیمایی میکنند و از دادستان مورد نظرشان و مورد نظر جوکر در گاتهام خیالی طرفداری میکنند!
همچنین در ادامه روند این کمپین به شرکت کنندگان رمزهایی مربوط به درب کمدهای باشگاههای بولینگ داده شد. در این کمدها بستههایی با توپ بولینگ وجود داشت که شرکت کنندگان را برای دیدن نسخهای از تریلر فیلم راهنمایی میکرد که توسط جوکر تدوین شده بود و در جایجای این تریلر علایم و نشانههایی از جوکر به چشم میخورد. بعد از انتشار این تریلر تمامی وبسایتهایی که قبلا بخشی از راهنماییهای بازی در آنها نمایش داد میشد و داستان بازی را پیش میبردند از علام و نشانههای جوکر مانند، «ha ha ha» و… پر میشود.
استراتژی تبلیغاتی فیلم جوکر
وایرال شدن فیلم جوکر
تبلیغات فیلم جوکر خیلی قبل تر از انتشار پوستر فیلم با عکسها و تصاویری که تاد فیلیپس در اکانت شخصی اینستاگرامش منتشر میکرد، شروع شد. او در همین صفحه کارکتر جوکر، گریمهای مختلف فینیکس برای این فیلم و اطلاعاتی از پشت صحنه آن را منتشر کرد در اصل از این اکانت برای ایجاد موج هیجان و طرفداری برای این فیلم استفاده کرد.
وبسایت فیلم قبل از انتشار اولین پوستر فیلم توسط برادران وارنر راه اندازی شد، در آن هنگام کمکم اطلاعات بیشتری از فیلم در اکانت کارگردان و برادران وارنر منتشر میشود پیجهای معروفی آن را پروموت میکنند و در نهایت در باره فیلم در همایشها صحبت میشود. تریلرهاي فیلم بعد از فستیوال ونیز به شکل معمولی پخش میگردد و میتوان گفت تبلیغات نرمالی و روتینی برای این فیلم صورت میگیرد.
در پایان آنچه قابل توجه به نظر میرسد، تاثیر پیشانگارهها (اطلاعات قبلی علاقهمندان) و برجستهسازی کارکتر اصلی در پیشنمایشها و پوسترهای این فیلم در قیاس با تبلیغات فیلم شوالیه تاریکی است، فیلم جوکر در تبلیغات از سویی بر دوش کارکتر جهانی که از جوکر در فیلم شوالیه شب در ذهن مخاطب عمق گرفته سوار است و از سویی دیگر روی اعتماد عمیق بر بازیگر نقش اصلی این فیلم که در پوسترها، بیلبوردها و تمام فعالیتهای تبلیغاتی این فیلم به چشم میخورد.
نکته دیگری که در همهگیر شدن تب دیدن این فیلم و وایرال شدن تبلیغات و تیزرهای آن موثر بود، نقش منتقیدین است که بعد از جشنواره ونیز نقدهای به شدت مثبتی از آن منتشر ساختند که منتظران آن را بی تاب تر و مشتاقتر میساخت.
منبع:marketingmind