کارمندان متعهد باارزشترین دارایی شما هستند. این جمله در زمان پیشامد مشکلات حتی بیشتر صدق میکند. به گزارش گالوپ کارمندان متعهد به طور مداوم در حل کردن مشکلات جدید، خلاقیت به خرج دادن و ایجاد مشتریان جدید از همکاران خودشان بهتر عمل میکنند. در مجموع کارمندان متعهد 17 درصد خلاقتر و 21 درصد سودآورتر هستند.
گالوپ به کمپانیها پیشنهاد میکند برای داشتن رشد پایدار به کارمندان متعهد الویت و بهای بیشتری بدهید. اگرچه اطمینان حاصل کردن از اینکه نیروی کار کاملا متعهد است و حواسش کاملا گرم کار است کار سختی است اما باید در مرکز استراتژی کسبوکار شما باشد؛ البته اگر میخواهید در میدان رقابت باقی بمانید.
در این مقاله به چند روش که مخصوصاً در شرایط بحرانی کنونی هم میتوانید از آن بهره ببرید اشاره خواهیم کرد.
1. یک راه ارتباطی شفاف و پایدار ایجاد کنید
در این وضعیت پرمخاطره و ناآرام کارمندان ذهنی مشغولتر از حالت معمولی دارند که میتواند باعث شود کمتر متمرکز باشند. برای اینکه ذهن آنها را در محل کار نگهدارید یک مسیر ارتباطی باز و پایدار ایجاد کنید چه به وسیلهی بهروزرسانی (آپدیت) منظم آنها از طریق ایمیل یا قرار دادن پیام در گروه (slack) یا حتی جلسات حضوری در سالن اصلی، این مسئله باعث میشود کارمندان بازدهی بالای خود را حفظ کنند و در این وضعیت درهمریخته قوت قلب بگیرند.
2. با کارمندانتان ارتباط بگیرید
لوری شولتز رئیس گالوانیز که از شرکتهای ارائهدهندهی خدمات مهارت افزایی کارکنان و مناسبسازی فضای کسبوکار است، از زمان شیوع کرونا روزنوشتهایی را به طور مداوم با کارکنانش به اشتراک میگذارد. در این روزنوشتها او دیدگاهش را دربارهی چشمانداز کسبوکار شرح میدهد و داستانهای جالب و کوتاهی دربارهی اینکه چطور شیوع کرونا بر زندگی شخصی خود او تاثیر گذاشته است مینویسد.
برای مثال شولتز در یکی از این روزنوشتها اینطور مینویسد: «با وجود اینکه شرایط بسیار هولناک است، من احساس میکنم با جهان پیوند بیشتری دارم چون ما برای انجام کار درست با هم متحد شدهایم …. انسانها به دنبال احساس امنیت و اعتماد هستند. پیش از بحران هرروزه روابط انسانی و اخلاقی به افراد امکان میداد از هم کسب اعتماد کنند. با استفاده از سوال رو در رو نه فرستادن متنی که فقط چند جای خالی در آن پر شده است.»
3. به کارورزی و مهارت افزایی کارمندان کمک کنید
مهارت افزایی یا بازآموزی موفق کارمندان بر نوآوری و بهرهوری متمرکز است و میتوان آن را یک سرمایهگذاری مهم، هم در بخش تکنولوژی و هم در بخش منابع انسانی به شمار آورد. محمد کاندی از رؤسای ارشد شرکت ارائه خدمات مشاورهای PWC بیان میکند که وقتی از نوآوری حرف میزنیم باید توجه داشته باشیم نوآوری تنها از رهبر یک مجموعه سرچشمه نمیگیرد و همه کارمندان شرکت در نوآوری سهیم اند.
برخی زمینههای کلیدی برای مهارت افزایی کارمندان شامل تکنولوژیهای نوظهور، پلتفرمهای سرمایهگذاری و تکنولوژیهای مرتبط با فضای ابری است. مهارت داشتن کارمندان در این زمینهها به کمپانی ها کمک میکند تا تجربهی دیجیتالی بهتری به مشریان ارائه دهند و این اطمینان را ایجاد کنند که کارکنان توانایی استفاده از پلتفرمهای تازه را دارند. کاندی توصیه میکند که راههای جدید آموزش کارمندان را جدی بگیرید؛ مثلا آموزش به وسیلهی تکنولوژی واقعیت مجازی که طبق بررسیها اعتمادبهنفس کارکنان تازه وارد را تا 340 درصد افزایش میدهد.
4. یاد بگیرید با همدلی ریاست کنید
استرسهای ناسالم محیط کار میتواند بر روی همه تاثیر منفی بگذارد، بهرهوری را کاهش دهد و به جدا شدن کارمندان از شرکت بینجامد. وقتی یکی از کامندان نشانهای بروز میدهد از اینکه به نحوی با مسئلهای مشکل دارد بهترین راهی که یک مدیر میتواند انجام دهد این است که او را تشویق کند تا مسئله را بدون هیچ ترس و نگرانی به بحث بگذارند. با مشکلی که برای آنها پیش آمده همدلی کنید و برای آنها کارهایی که لازم است برای رفع آن چالش انجام شود را توضیح دهید. بیل هارتلس رئیس بخش منابع انسانی میتل میگوید: این کاری است که انسانهای خوب برای هم انجام میدهند و باعث تقویت رابطه مدیر و کارمند میشود رابطهای که برای رشد تعهد کاری و عملکرد عالی در دراز مدت موردنیاز است.
5. منتقل کردن نیروها به منظور ارزش بخشی به مشتریان
منتقل کردن کارمندان یکی از راههایی است که کارمندان را متمرکز و متعهد میسازد. باید در این مورد با استراتژی عمل کنید. کاندای توضیح میدهد که برای این کار اول باید ارزش را تعریف کنیم، آیا ارزش با پایینتر بودن قیمت ارتباط دارد یا با کامل بودن خدمات ارائهشده یا تجربه بهتر خرید؟ وقتی منظورتان از ارزش مشخص شد میتوانید تصمیمی بگیرید که روی مشتریان تاثیر مثبت بگذارد با جابه جا کردن یک کارمندی که در آن زمینه با استعداد است و میتواند با ایجاد تغییرات مطلوب در آن زمینهی مشخص برای شرکت سودآوری بیشتری ایجاد کند.
با دنبال کردن این راهکارها کارمندانتان را متمرکز و متعهد نگهدارید شما میتوانید از این طریق میزان بهروهوری و سودآوری کمپانی خود را افزایش دهید. انجام این کار بدون داشتن یک ارتباط مستمر با کارمندان، مدیریتی پیگیر و پیشنهاد دادن فرصتهایی برای یادگیری به کارکنان، غیر ممکن است.
همیشه به یاد داشته باشید که افراد مهمتر از سود هستند. شولتز میگوید: تمرکز ما در وهله ی اول بر کامندان است و در مرحله بعد بر حفظ مشتری و بعد مسائل اقتصادی چراکه تمرکز بر دو گزینهی اول خودبهخود به موفقیت اقتصادی خواهد انجامید.
منبع: