بهترین تبلیغات 2020 از نگاه متخصصان (بخش اول)

نام برند:

شعار کمپین:

بد نیست در این سال پرهیاهو نگاهی به بهترین کمپین‌ها و بهترین تبلیغات 2020 بیندازیم. سال 2020 سال دشواری برای همه‌ی کسب‌وکارها ازجمله تبلیغات و بازاریابی بوده است اما نباید فراموش کرد که در مواقع حساس و خطیر است که نیاز به خلاقیت بیشتر می‌شود و معمولاً در چنین زمان‌هایی است که می‌توان اوج خلاقیت در یک صنعت را مشاهده کرد. به همین خاطر وب‌سایت ادنیور (adnews) به گفت‌وگو با چند تن از خلاق‌ترین افراد در صنعت تبلیغات پرداخته و از آن‌ها پرسیده به نظرشان بهترین تبلیغ یا خلاقانه‌ترین تبلیغ سال 2020 کدام است که نتیجه‌ی آن در قالب پاره‌هایی از مصاحبه، مواردی از بهترین کمپین‌های 2020 را به ما معرفی می‌کند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

1. مایک اسپیرکوفسکی رئیس خلاقیت بخش استرالیای آژانس خلاقیت ساتچی و ساتچی:

خوشحالم که لازم نیست برای انتخاب بهترین کمپین امسال به تبلیغات خارجی بپردازم و به راحتی می‌توانم کمپین تبلیغاتی شرکت BMF که برای گردشگری تاسمانیا ساخته شده است را بهترین کمپین امسال بدانم.

برای هرکسی که از تاسمانیا دیدن کرده است این تبلیغ یک یادآوری فوق‌العاده است از حال و هوای آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز تاسمانیا و برای کسانی که از این اقلیم دیدن نکرده‌اند این تبلیغ تمام مزیت‌ها و تجربه‌های سفر به چنین جایی را به تصویر می‌کشد. استراتژی پشت این تبلیغ درخشان است و اجرای آن بی‌نقص است و متن آن عالی است. زیبایی آن در سادگی و هنر موجز بودنش است به شما چیز زیادی نمی‌گوید و چیز زیادی نشان نمی‌دهد اما شما با دیدن آن می‌توانید چیزهای زیادی درک کنید. آرزو می‌کنم کاش من این تبلیغ را ساخته بودم.

2. بن کالسون رئیس خلاقیت دفتر سیدنی شرکت maCcan:

به نظر من کمپین توریسم تاسمانیا با تگ لاین برای تنفس بیایید (come down for air) نوترین و دلچسب‌ترین کاری بوده است که تا به اینجای سال 2020 ساخته شده است. باکلاس و تا حد زیادی با اعتماد به نفس است چراکه توانسته به چند جمله‌ی کوتاه اکتفا کند، درحالی‌که پیام بسیار بزرگ‌تری را به مخاطب منتقل می‌کند. این تبلیغ مثل الماسی بین مابقی تبلیغات امسال می‌درخشد. خلاقانه است لحنش گیراست و از لحاظ استراتژی هم تاسمانیا را به‌عنوان مکانی که از خودش مطمئن است و در مقابل بقیه نقاط دنیا چیز خاصی برای پیشنهاد دادن دارد، معرفی می‌کند.

3. شان براناگان مدیر خلاقیت و نوآوری بخش سیدنی شرکت Ogilvy:

یکی از نکات مثبت قرنطینه تأثیر آن بر طبیعت بوده است. هیمالیا که یک زمانی در سیاهی و آلودگی محو بود حالا بعد از دهه‌ها از روستاهایی 200 کیلومتر آن طرف تر قابل‌دیدن است و آب‌های ونیز از هرزمانی شفاف‌تر است. به همین دلیل کمپینی که من انتخاب کرده‌ام با عنوان برای فصل‌ها (for seasons) شناخته می‌شود یک جنبش ونیزی است و از کارهای آهنگساز معروف ونیزی الهام گرفته است تا با اجرای یک کنسرت زنده‌ی آنلاین مردم را متوجه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین کند. در این کار با استفاده از آمار تغییرات اقلیمی از زمان وی والدی تا کنون تغییراتی در این موسیقی صورت داده شده تا با نمایش دیس هارمونی پیش‌آمده در قطعه‌ی وی والدی صدای تغییرات اقلیمی شنیده شود.

 

4. سین لارکین مدیر خلاقیت و نوآوری شرکت 303 MullenLowe:

کسب‌وکار اوبر متکی به جابه‌جایی مردم است پس چه می‌شود اگر همه مردم مجبور شوند در خانه بمانند؟ واکنش بسیار هوشمندانه‌ای است گفتن «از شما ممنونیم که از اوبر استفاده نمی‌کنید» اوبر با این کار از یک فاجعه یک موقعیت مثبت ساخت. در واقعیت مردم درهرصورت از اوبر استفاده نمی‌کردند چون مجبور بودند در خانه بمانند. این تبلیغ خلاقانه و هوشمندانه باعث شد اوبر در این وضعیت دوباره مطرح شود. البته فراموش نکنیم که این تبلیغ 10 میلیون سفر و تحویل غذای رایگان در سراسر دنیا برای مشاغلی که در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند ارائه می‌داد که ارزش این تبلیغ را چند برابر می‌کرد.

5. جیسون ویلیامز رئیس دفتر خلاقیت شرکت لئو برنت در استرالیا:

چه سال دشوار و سختی تا به اینجا داشتیم و برای ما امسال با سیل رجوع برندهایی همراه بود که واهمه‌ی از دست دادن مشتریان را داشتند و درصدد آن بودند که به کوید 19 واکنش نشان دهند. فکر نمی‌کنم من تنها کسی باشم که تبلیغ شرکت بهداشتی bodyform با عنوان داستان رحم را بهترین تبلیغ امسال تا به اینجا بداند به خاطر قدت، تازگی و انتقال حس دلداری و آرامش این تبلیغ را انتخاب کرده‌ام. موضوع تبلیغ هم به خوشی‌ها و هم به ناخوشی‌ها اشاره دارد و ما را در جریان سیالی از احساسات متفاوت معلق می‌کند. من شجاعت و ثبات قدم برند بادی فرم در ایجاد حس مثبت، همدردی و نهراسیدن از تابوها را ستایش می‌کنم و مشتاقم بدانم و ببینم حرکت بعدی آن‌ها چیست.

6. جیک بارو مدیر اجرایی خلاقیت شرکت VMLY7&R در ملبورن:

تبلیغ‌های کمی هستند که بتوانند تا این اندازه که تبلیغ داستان رحم احساسات مرا درگیر کرده است درگیر خود کنند. این تبلیغ حقیقت عریان زندگی را با تمام فرازوفرودهای آن پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد. انتخاب عالی موسیقی زبان مرا بند آورد و روایت به شکل غیرقابل‌انتظاری پخش می‌شد که حتی بیشتر مرا تحت تأثیر قرار می‌داد. با توجه به بازخوردهای آنلاین به نظر می‌رسد این تبلیغ تا همین‌جا هم کار بزرگی کرده است.

7. جان آستین مدیر اجرایی خلاقیت در host/havas:

انتخاب قابل حدس من و بسیاری دیگر از همکاران من تبلیغ داستان رحم است. اگرچه تلاش کردم چیز دیگری پیدا کنم تا درباره‌اش صحبت کنم که با بقیه متفاوت باشم، هیچ تبلیغ دیگری از میان تبلیغات امسال را حتی نزدیک به آن هم نیافتم. این شرکت به استفاده خلاقانه از مسائل تابو شهرت دارد و در این تبلیغ تازه هم توانسته به‌خوبی از پس این کار بربیاید. وقتی‌که بسیاری از برندها می‌ترسند حتی به چنین موضوعاتی نزدیک شوند، شجاعت این برند در پرداختن به این مسائل ستودنی است.

8. کریس میشل مدیر اجرایی خلاقیت شرکت daylight:

رسانه‌ی موردعلاقه‌ی من تلویزیون است چون مخاطب را بسیار درگیر می‌کند اما به‌تازگی هرزمانی که تبلیغات پخش می‌شود صدای تلویزیون را قطع می‌کنم؛ به‌جز برای کلیپ تبلیغاتی رستوران زنجیره‌ای منولاگ با حضور اسنوپ داگ. به نظرم تا اینجای کار بهترین ویدیو کلیپ تبلیغاتی تلویزیون است. همیشه متعجب می‌شوم که در فصل جوایز تبلیغات کمپین‌هایی برنده جایزه می‌شوند که من بیشترشان را در تلویزیون ندیده‌ام. این تبلیغ نشان می‌دهد که حتماً لازم نیست تبلیغات تلویزیونی نکته‌ای خلاقانه باشند بلکه می‌توانند جالب و سرگرم‌کننده باشند.

9. پاول شارپ مدیر خلاقیت VCCP:

امسال سالی بسیار عجیب و پر همهمه بود و کمپین‌های زیادی پیرامون کوید 19 و جان سیاه‌پوستان مهم است (black lives matter) دیدیدم. من اما از انتخاب کارهای سیاسی چشم‌پوشی می‌کنم و تبلیغ لورتای گوگل را با توجه به اینکه یک تبلیغ ساده، احساسی و تأثیرگذار است به‌عنوان بهترین تبلیغ امسال انتخاب می‌کنم.

10. مت گیلمور مدیر اجرایی خلاقیت شرکت Archibald/Williams:

برجسته‌ترین تبلیغ امسال به نظر من تبلیغ KFC

است همانی که در آن مصرف‌کنندگان هنگام خوردن محصولات KFC انگشت‌های خود را هم مزه می‌کنند. شگفت‌انگیز است که این برند بدون نمایش لوگو با تگ لاین ساده‌ی «it’s good» باوجود شرایط کرونا چطور امید برگشتن به‌روزهای آرامی که می‌شد بدون واهمه چنین کارهای ساده‌ای در اماکن عمومی انجام داد را به مخاطب منتقل می‌کند.

 

منبع:

adnews

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram