آغاز همکاری کــوشا با محبوب ترین قهوه جهان
به مناسبت آغاز همکاری کــوشا با محبوب ترین قهوه جهان، نستله، نگاهی بر تاریخچه ی این شرکت میاندازیم:
تاریخچه نستله، محبوب ترین قهوه جهان
تاریخچه نستله، محبوب ترین قهوه جهان از شهری ویوی در سوئیس شروع میشود. در سال 1867 هنری نستله پایه گذار این کمپانی برای مادرانی که نمیتوانستند به بچه هایشان شیر بدهند، جایگزینی سالم و کم هزینه برای شیر مادر ساخت. او اسم این محصول را شیر خشک هنری نستله (به فرانسوی: Farine Lactée Henri Nestlé) گذاشت.
با گذشت چند سال شیرخشک هنری نستله به بازار های اروپا راه یافت. نستله کمپانی اش را جامعه شیر خشک هنری نستله (به فرانسوی: Société Farine Lactée Henri Nestlé. ) نامید. در سال 1874 نستله شروع به تولید شیرعسلی نمود تا به رقابت با شرکت انگلیسی-سوئیسی شیر عسلی بپردازد.
این شرکت به تولید پنیر و دیگر محصولات غذایی میپرداخت و اولین کارخانه شیرعسلی اروپا را در شهر چام سوئیس تاسیس کرده بود که اولین شیرعسلی به نام میلک مید (MILKMAID) در این کارخانه تولید میشد.
این دو کمپانی در سال 1905 به یکدیگر پیوستند. یک سال پس آن نستله شکلات را به محصولات غذایی تولیدی اش اضافه کرد. کمپانی حاصل از پیوند نستله و شرکت شیر انگلیسی-سوئیسی در آمریکا، انگلیس، اسپانیا و آلمان کارخانه هایی احداث کرد.
اندکی بعد این کمپانی شروع به تولید محصولاتش در استرالیا کرد و انبار هایی در سنگاپور، هنگ کنگ و بامبی ساخت. البته در آن زمان بیشتر تولیدات این کمپانی در اروپا بود.
بیشتر بخوانید:
تیزر صدا و سیما
بیلبورد
بیلبورد تهران
دیجیتال مارکتینگ
جنگ جهانی اول
با شروع جنگ جهانی اول نستله در تهیه مواد اولیه و پخش محصولات با مشکل مواجه شد. شیر تازه در اروپا کمیاب بود و کارخانه ها مجبور بودند به جای استفاده از شیر به عنوان یک ماده اولیه آن را به عموم مردم بفروشند. نستله چندین کارخانه را در آمریکا خرید تا بتواند جوابگوی تقاضای روز افزون شیرعسلی و محصولات لبنی از طرف دولت باشد. با پایان جنگ میزان تولیدات این کمپانی دوبرابر افزایش یافته بود.
شیر تازه پس از جنگ دوباره فراوان شد اما نستله دچار مشکلات مالی و بدهی گشت. نرخ مواد اولیه بالا رفته بود و چرخ اقتصاد به خوبی قبل نمیچرخید و ارز های رایج به خاطر جنگ با کاهش ارزش روبرو شده بودند. یک کارشناس بانک به نستله کمک کرد تا راهکارهایی برای کاهش بدهی هایش پیدا کند.
محبوب ترین قهوه جهان در دهه 20 میلادی شکلات های جدید و پودر شربت تولید میکرد. در دهه 30 نستله به محصولاتش نسکافه را اضافه کرد و پس آن نستی (Nestea) به جمع محصولات نستله پیوست. نسکافه پودر حل شدنی بود که نوشیدن قهوه را متحول ساخت و به سرعت مشهور شد. با شروع جنگ جهانی دوم، کسب و کار دوباره با مشکل مواجه شد.
سوئیس در جنگ بی طرف بود و این باعث شد که در اروپا منزوی شود. به خاطر مشکلات توزیع در اروپا و آسیا نستله کارخانه هایی را در کشور های در حال توسعه ی آمریکای لاتین ساخت. میزان تولید به شدت با ورود آمریکا به جنگ افزایش یافت و نسکافه نوشیدنی اصلی سربازان آمریکایی در اروپا و آسیا شد. از سال 1938 تا 1945 مجموع فروش نستله 125 میلیون دلار افزایش داشت.
از سال 1945 نستله دوباره شروع به رشد کرد و در 1947، نستله و Alimentana S.A که کمپانی تولید سوپ و ادویه بود به هم پیوستند. چند سال بعد نستله سه کمپانی Cross & Blackwell و غذای منجمد Findus و آب میوه Libby را خریداری کرد.
فروش قهوه سریع نسکافه از سال 1960 تا 1974 چهار برابر شد و تکنولوژی جدید خشک کردن با سرما به کمپانی این امکان را داد تا قهوه سریع جدیدی تولید کنند که آن را Taster’s Choice”” نامیدند.
نستله میخواست تولیداتش را به خارج از حوزه مواد غذایی گسترش دهد و به این منظور در سال 1974 یکی از سهامدار های اصلی L’Oréal شد. اندکی بعد نستله به خاطر افزایش قیمت نفت و کاهش سرعت رشد در کشور های صنعتی آسیب دید.
ارز های خارجی پایین آمدند و به دنبال آن ها پوند، دلار و فرانک نیز کاهش ارزش داشتند. قیمت دانه های قهوه و کاکائو به شدت افزایش یافت و این خود مشکلات بیشتری برای نستله به وجود آورد. نستله تصمیم گرفت به صنعت داروسازی وارد شود و به این منظور کمپانی Alcon Laboratories را خریداری کرد.
دهه 80 میلادی
در دهه 80 میلادی نستله با انجام یکی از بزرگترین خریدها کمپانی Carnation را به مبلغ 3 میلیارد دلار خریداری کرد. موانع سر راه تجارت بین الملل در دهه 90 میلادی برداشته شد و راه برای تجارت با اروپای شرقی و چین هموار گشت. در دهه 90 میلادی نستله San Pellegrino و Spillers Petfoods را خریداری کرد.
با خرید Ralston Purina در سال 2002 کسب و کار های مرتبط با حیوانات خانگی خریداری شده توسط نستله یکی شده و تبدیل به غول این صنعت یعنی Nestlé Purina PetCare شدند.
در سال 2002 دو خرید بزرگ دیگر توسط نستله صورت گرفت. در ماه جولای آن سال کمپانی Dreyer به کسب و کار صنعت بستنی نستله در آمریکا افزوده شد و همچنین نستله در آگوست کمپانی Chef America را به مبلغ 2.6 میلیارد دلار خریداری کرد.
سال 2003 با خریداری بستنی Mövenpick شروع شد و این نستله را به یکی از پیشرو های این صنعت در جهان تبدیل کرد. در 2006 کمپانی های Jenny Craig و Uncle Tobyبه نستله پیوستند.
در سال 2007 نوبت کمپانی های Novartis Medical Nutrition و Gerber and Hennie بود که به نستله بپیوندند. و در سال 2008 Frozen Pizza از Kraft Foods جایگاه خود را در گروه نستله پیدا کرد.
ماموریت نستله تثبیت خود به عنوان محبوب ترین قهوه جهان و تمرکز بر پتانسیل هاییست که در دراز مدت به دست میایند و نه موفقیت های کوتاه مدت. محبوب ترین قهوه جهان به رشد ادامه خواهد و به معرفی محصولات جدید و بهتر سازی محصولات قبلی می پردازد.