استراتژی بازاریابی پپسی

نام برند:

شعار کمپین:

استراتژی بازاریابی پپسی

 

پپسی‌کو(PepsiCo)، شرکت مادر پپسی، با فعالیت در بیش از دویست کشور و برخورداری از بیش از صد سال تجربه در صنعت غذا و نوشیدنی همواره در این بازار پیشگام بوده است.

سهولت خرید، دسترس‌پذیری، قیمت پایین و طعم دلپذیر از جمله توقعات مشتری در بازار رقابتی نوشیدنی‌ها هستند، دقیقاً همان مواردی که پپسی را در حوزۀ خود و در مبارزۀ شانه‌به‌شانه با کوکاکولا به یک پیشرو بدل کرده‌اند.

در این مقاله به بررسی استراتژی بازاریابی پپسی می پردازیم.

تقسیم بازار، هدف‌گذاری و جایگاه‌یابی

پپسی برای آنکه بتواند مشتریان خود را از حوزه‌های مردم‌شناختی و جغرافیایی مختلف هدف قرار دهد از راهبرد بازاریابی انبوه استفاده می‌کند. تقسیم بازار راهبرد مهمی است که به برند کمک می‌کند با ارائۀ پیشنهادهای متمایز گروه ویژه‌ای از مشتریان را هدف قرار دهد.

پپسی از کالاهای بازار انبوه به شمار می‌آید که برای ماندن در رقابت و افزایش فروش خود از راهبردهای هدف‌گذاری غیرمتمایز بهره می‌گیرد.

استراتژی بازاریابی پپسی به نحوی تدوین شده است که این شرکت جایگاه خود را به‌عنوان یک برند جوان، سرزنده و پرشور که سنت‌ها و قراردادها را به چالش می‌کشد در بازار نوشیدنی‌ مستحکم کرده است.

 

مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی پپسی

ارتباط تعاملی با مشتری: اعتقاد به کارزارهای بازاریابی مشارکتی در شناخت نیازهای در حال تغییر مشتریان و بخش‌ها/ گروه بالقوه‌ای از مشتریان در اقتصادهای مختلف به پپسی کمک کرده است.

شرکت مادر قدرتمند: پپسی‌کو با حضور در بیش از دویست کشور و ادارۀ 22 برند همراه با امکاناتشان در سراسر جهان بازیگر اصلی بخش مواد غذایی و نوشیدنی است. پپسی شرکتی با توان مالی بالاست که محصولاتش را در بخش مواد غذایی و نوشیدنی با شناسه‌های [SKU [1 بزرگ در سطح جهان ارائه می‌دهد.

کنترل هزینه: برخورداری از سبد کالاهای متنوع، برون‌سپاری کارها و صرفه‌جویی در مقیاس به پپسی در کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش سودآوری کمک کرده‌اند.

ماتریس بی.سی.جی

پپسی و پپسی رژیمی (پپسی بدون قند) از جمله نوشیدنی‌هایی هستند که پپسی به تولیدشان مشغول است.

محصولاتی که پپسی‌کو تحت برند پپسی ارائه می‌دهد به دلیل محبوبیت در میان جوانان و برقراری ارتباط حسی با مردم در جشن‌ها و لحظات خاصشان، «ستارۀ» ماتریس بی.سی.جی[2] هستند.

راهبرد توزیع در استراتژی بازاریابی پپسی

پپسی برای رساندن محصولات خود به مصرف‌کنندۀ نهایی در هر نقطه‌ای، از کلان‌شهرها و مناطق توسعه‌یافته گرفته تا روستاها و مناطق در حال توسعه، مدل‌های توزیع متفاوتی دارد. محصولات پپسی در بسیاری از کشورها از طریق شبکۀ ارسال مستقیم به فروشگاه[3] –برای پرکننده‌های بطری و پخش‌کنندگان مستقل- همچنین از طریق مجاری توزیع شخص سوم برای عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و مغازه‌های کوچک شخصی در گوشه و کنار کشور توزیع می‌شوند. سایت‌ها و سوپرمارکت‌های اینترنتی نیز جزء نقاط توزیع پپسی هستند.

ارزش ویژۀ برند 

پپسی با قرار داشتن در اولویت ذهنی مشتریان (برخورداری از [TOMA [4بالا) و مشاهده‌پذیری بالا در قفسۀ مغازه‌ها، نمایندگی‌ها زنجیره‌های خرده‌فروشی، در حال رقابت رو در رو با دیگر تولیدکنندگان نوشیدنی است.

شرکت در برنامه‌های مشارکت اجتماعی فراوان در حوزه‌های مختلف موسیقی و ورزش به پپسی و شرکت مادر آن، پپسی‌کو، کمک کرده است تا تداعی‌ها، خاطرات و ارتباطات انسانی قدرتمندی برای برند خود خلق کنند.

پپسی حمایت مالی رویدادهای جهانی بسیاری را به عهده داشته است، مانند جام جهانی کریکت آی.سی.سی، جام جهانی فوتبال 2015 و رویدادهای فراوان دیگر که همگی ارزش ویژۀ این برند را ارتقا داده‌اند. ارزش ویژۀ یک برند از تمایل مردم برای پرداخت مبلغ اضافه برای آن برند و عدم تمایل به پذیرش جایگزین‌های دیگر حاصل می‌شود.

تحلیل رقابتی 

غول‌های بزرگ بازار نوشیدنی نظیر کوکاکولا، نستله، موندلز و دیگران راهبرد مشابه یا یکسانی با همتایان خود اتخاذ می‌کنند. تنها راه برای ایجاد تمایز در محصولات و حفظ مشتری، فعالیت‌های برندسازی قوی و ایجاد جاذبه در بازار است. رقابت با بازیگران محلی و محصولات تقلبی معضل عمده‌ای است که پپسی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. کوکاکولا رقیب اصلی پپسی در بازار نوشابه است.

تحلیل بازار 

ارتقای آگاهی مردم در حوزۀ سلامت، تغییر الگوی تقاضا، افزایش هزینۀ کار، تغییرات اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی برخی عواملی هستند که کمابیش بر بازار نوشیدنی‌ تأثیر گذاشته‌اند.

اگرچه در کشورهای توسعه‌یافته به‌ دلیل حضور تعداد زیاد شرکت‌های تولید نوشیدنی ، تقاضا به حد اشباع رسیده است، در کشورهای در حال توسعه به سبب افزایش نفوذ شرکت‌ها به مناطق روستایی و دورافتاده و همچنین بر اثر تغییر سبک زندگی، شرایط اقتصادی و تغییر عادات خرید رشد تقاضا قابل‌توجه است. در صنعت نوشیدنی‌هااحتمال روی آوردن مشتریان به برندهای دیگر یا محصولات مکملی مانند آب معدنی، چای یا قهوه بسیار بالاست.

تحلیل مشتری 

مشتریانِ پپسی را مشتریان خرده‌فروشی یا واسطه‌ها تشکیل می‌دهند. در بخش واسطه‌ها، خواروبارفروشی‌ها، عمده‌فروشی‌ها، پخش‌کنندگان، فروشگاه‌های غذای آماده، مغازه‌های کوچک شخصی و خرده‌فروشان اینترنتی از جمله مشتریان پپسی هستند. در بخش خرده‌فروشی نیز از آنجا که پپسی یک محصول بازار انبوه است، تمامی گروه‌های سنی از مشتریان بالقوۀ آن هستند. بعضی از محصولات پپسی به‌طور ویژه برای بخش خاصی از جامعه تولید می‌شوند، مانند پپسی رژیمی و پپسی بدون قند برای تمامی افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند.

ترجمه: شرکت تبلیغاتی کوشا

منبع : marketing91

[1] Stock Keeping Unit

[2] BCG Matrix

[3] Direct-store-delivery

[4] Top of mind awareness

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram