سمپلینگ چیست ؟
سمپلینگ در اصطلاح ساده به فرایند ارائه نمونههای رایگان از یک کالا به خریدارانی که از مغازه دیدن میکنند برای سنجیدن و تجربه استفاده از آن کالا، گفته میشود. آنچه در اینجا بیشتر اهمیت مییابد، این است که چرا این فرایند تأثیر مطلوبی در بازاریابی کالایی خاص دارد و چرا باید از آن استفاده کنید.
مزایای سمپلینگ
استفاده از سمپلینگ در مغازه مزایای زیادی دارد که در ادامه این مقاله از بلاگ کوشا به آن میپردازیم:
مزیت اول
مزیت اول این است که مشتری میتواند سمپل (کالا) را بهصورت رایگان امتحان کند و این به آن معنا است که استفاده از آن کالا (ازنظر مالی) بیضرر است. اگر فرد از کالا خوشش نیاید، پشیمان نخواهد شد. اگر هم خوشایند او باشد، میتواند آن را به سبد خرید خود اضافه کند و شما هم کالا خود را میفروشید؛ بهعلاوه، مشتری باتجربهی بهتری از مغازه خارج میشود زیرا کالای با ارزشی به او پیشنهاد دادهاید.
مزیت دوم
مزیت دیگر این است که به خریدار فرصت برقراری ارتباط مستقیم با کالا را میدهید.
مشتری میتواند به کالای شما نزدیک شود و تجربهی شخصی از آن به دست بیاورد، این امر امکان خرید را بالا میبرد؛ همچنین شما با مشتری ارتباط برقرار میکنید و به برند خود هویت و شخصیت میبخشید.
پژوهشی به راهنمایی آربیترون روی موضوع سمپلینگ (ارائه نمونه کالا) انجامشده که این حقیقت را تأیید میکند. طبق این تحقیق، 35% از مشتریانی که از سمپل استفاده کردهاند، همان روز کالا را خریدند درحالیکه در روزی مشابه بدون انجام این فرایند 26% از مشتریان کالا را خریداری نمودند.
مهم هم نیست که در مورد یک کالا جدید یا قدیمی این کار را انجام دهید. در مورد کالا قدیمیتر، چون به مشتری اجازه میدهید با کالا آشنا شود، میتوانید مشتری را غافلگیر کرده و ترغیب به خرید نمایید.
مزیت سوم
مزیت سوم این است که با استفاده از سمپلینگ، فرصت ایجاد مارکت (بازار) برایتان به وجود میآید درنتیجه میتوانید برای کالایی که خریدار تابهحال ندیده یا تجربه نکرده تقاضا ایجاد کنید.
در پژوهش فوقالذکر، 24% از پاسخدهندگان ادعا کردند که در بدو ورود به مغازه بهجای کالایی که قصد خریدش را داشتند، کالایی را خریدند که سمپل آن وجود داشت.
اگر از سمپلینگ (ارائه نمونه کالا) درست استفاده شود، ابزار تبلیغاتی مؤثری است؛ نمیتوان کسی را پیدا کرد که استفاده از نمونههای رایگان کالا را ترجیح ندهد.
بسیاری از مشتریان هنگام خرید کالای ناشناخته دچار تردید میشوند زیرا نمیخواهند زمان یا پول خود را هدر دهند. سمپل یا نمونهی کالا به افرادی که کنجکاو هستند اجازه میدهد قبل از خرید به چشم خود ببینند چرا کالای شما ارزش توجهشان را دارد. در این جا به چند نکته برای تشکیل کمپین سمپلینگ میپردازیم.
مخاطب موردنظر خود را مشخص کنید.
اولین قدم برای تطبیق با هرگونه استراتژی بازاریابی این است که حتماً مشتری خود را بشناسید. شناخت مخاطب برای درک اینکه از دریافت چه کالایی در کمپین سمپلینگ به وجد میآید ضروری است.
هنگام تعیین این عنصر کلیدی حواستان باشد کالاها را با مشتریانی هماهنگ کنید که واقعاً نسبت به آن علاقهمند و مشتاق هستند؛ همچنین انتخاب شما باید هدف کلیتان برای کمپین را منعکس کند.
هنگام تصمیمگیری در مورد اینکه میخواهید از چه کالایی سمپل (نمونه) ارائه دهید، انواع کالاهایی را که برای ارائه در اختیار دارید در نظر بگیرید.
کالاهای جدیدی که تازه به بازار آمده یا در شرف ارائه به بازار است، در زمان عرضه پتانسیل بیشتری برای ایجاد شور و جذب تراکم مشتری را دارد.
کالاهای پرفروش به مشتری اجازه میدهد به چشم خود ببیند که چرا این کالا مورد توجه قرارگرفته است.
کالاهای پر تقاضا در زمان سمپلینگ امکان تبدیلشدن به کالای پرفروش را دارند.
با کمپین بزرگتری ارتباط برقرار کنید
قدم بعدی این است که سمپل (نمونه کالا) خود را عضو کمپین بزرگتری کنید. فرض کنید شما صاحب برند عطری هستید که سعی دارد در مورد یک رایحهی جدید تبلیغات کند. میتوانید در کنار تلاشهای تبلیغاتی، کمپین سمپلینگ را اداره کنید. این روش میتواند روی افرادی که مثل خیلی از ما با دیدن تبلیغات آن را رد میکنند تأثیر به سزایی داشته باشد. اگر یک برند به همراه سایر آیتمهای بازاریابی نمونهای از عطر را ارائه دهد، قدم نهایی برای ترغیب مشتری به خرید برداشته میشود.
ممکن است هدف شما این باشد که کالا را با استفاده از رسانههای اجتماعی ارتقا دهید. میتوانید از طریق کمپین یا مسابقه، مصرفکنندگان را به تولید محتوا ترغیب کنید؛ توزیع سمپل در بین افرادی که مایل به شرکت در کمپین یا مسابقه هستند میتواند منجر به ارائهی دیدگاههای قابلاعتمادتر در مورد کالا از سوی افراد واقعی شود. بهعلاوه، در اکثر موارد این امر منجر به جذب تعداد زیادی از مشتریان جدید هم میشود زیرا آنان عاشق نمونهی کوچکی که از کمپین دریافت کردهاند میگردند.
سمپلینگ (ارائه نمونه کالا) را با اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی با افراد تأثیرگذار) ترکیب کنید
یکی از بهترین روشهای پیشرفت درزمینهی سمپلینگ، ترکیب این تکنیک با اینفلوئنسر مارکتینگ است. توزیع سمپل ها در بین اینفلوئنسرها راهی عالی برای گسترش دستاورد خود در فضای مجازی است. آن ها میتوانند از کالای شما بهصورت آموزشی یا در عکسهای سبک زندگی خود استفاده کنند تا آن را در معرض نمایش قرار دهند. بهویژه این روش در مورد میکرو اینفلوئنسرها بهتر جواب میدهد. این اینفلوئنسرها به شما کمک میکنند به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید و در پستهایشان حضور پررنگ و اصلیتری داشته باشید. بهعلاوه، میتوانید به ازای هزینهای که برای همکاری با یک سلبریتی مورد نیاز است، با دهها اینفلوئنسر همکاری کنید.
چطور با اینفلوئنسر ها موثرتر همکاری کنیم؟
شاید تعداد فالوئرهای افراد سلبریتی بیشتر باشد اما هرچه تعداد بیشتر باشد میزان اعتماد به کالای که سلبریتی پیشنهاد میکند کمتر میشود.
جنبهی بهاصطلاح “تجاری و تبلیغاتی” یک اینفلوئنسر باعث میشود فالوئرها بیشتر علیه آنچه پیشنهاد میکنند جبهه بگیرند. دیدیم که احتمال حرفشنوی مصرفکنندگان از کسانی که حضور کمرنگتری دارند نسبت به کسی به عظمت کایلی جنر (که حامی چند برند مشهور است) بیشتر است.
کوشا پیشرو در مدیریت پروژه های سمپلینگ
آژانس تبلیغاتی کوشا با تکیه بر تجربه خود در حوزه BTL و نیز آگاهی از مشکلات فیلد، مدیریت نیروی انسانی و ارائه گزارش روزانه، مدت 5 سال است که با معرفی نرم افزار آنلاین لید خدمات متفاوت و جامعی را به مشتریان ارایه می دهد.
در این مدت، برندهای داخلی و بین الملی هنکل، لورآل، گروه صنعتی گلرنگ، یونیلیور، مای لیدی، مای بیبی، کاله، ساناستار، نسکافه و چندین و چند برند دیگر از این پلتفرم برای مدیریت و گزارش دهی روزانه مراحل سمپلینگ خود استفاده نموده اند.