تبلیغات محتوایی یکی از اصلی ترین زمینههای بازاریابی دیجیتال در دنیابی امروز است. فرقی نمیکند چه یک شرکت تبلغاتی باشید چه صاحب یک برند که میخواهد کسب و کارش شناخته شود باید اطمینان حاصل کنید که پیام شما از میان حجم وسیعی از اطلاعات و محتوای آنلاین به مخاطبانتان می رسد. یک راه قوی برای مطمئن شدن از این اتفاق اضافه کردی شوخی و طنز به محتواست.
شوخی برای بازاریابی و تبلیغات شما چه کار میکند؟
پژوهشی که از سوی فرکتل صورت گرفته است نشان میدهد که پخش شدن و به اشتراک گذاشته شدن گسترده ی یک محتوا (در اصطلاح به آن پخش ویروسی میگویند) با احساسات شدیداً مثبت یا احساسات پیچیدهی انسانی همبستگی دارد. یعنی وابسته به هر میزان که یک محتوا بتواند احساسات مثبت یا پیچیده را برانگیزد احتمال به اشتراک گذاشتن آن محتو افزایش مییابد. شوخی هم یک احساس مثبت است و میتوان باور داشت افزودن چاشنی شوخی به محتوای تبلیغات، حتی در بیلبوردهای تبلیغاتی میتواند احساسات مثبت را برانگیزاند و موجب به اشتراک گذاشتن یا صحبت کردن درباره ی آن محتوا شود.
این مسئه همچنین باعث تقویت جنبهی انسانی برند میشود و باعث میشود قابل اعتمادتر به نظر برسد.در نتیجه پیام شما راحت در در ذهن مخاطب نقش میبندد، چون دیگر به برند کمپانی شما به چشم یک ماشین کسب سود نگاه نمیکند.
شوخی میتواند تبلیغات و بازاریابی محتوایی شما را شدت و قدرت بیشتری ببخشد. در این بخش به کارهایی نگاه میاندازیم که اگر در استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی خود لحاظ کنید هم قابلیت اضافه کردن طنز به فعالیتهای بازاریابی را به شما میدهند و هم به موفقیت تجاری شما کمک میکنند.
مخاطبین خود را بشناسید
وقتی که طنز را در بازاریابی محتوایی یا اشکال سنتی بازاریابی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی وارد میکنید، خیلی مهم است که قبل از آن از مناسب بودن نوع و میزان شوخی و تناسب آن با مخاطب مدنظر مطمئن شوید. لازم است که قبل از شروع تحقیق کنید و مخاطب هدف را شناسایی کنید. وقتی میخواهید به محتوای خود چاشنی طنز اضافه کنید به منظور اینکه ببینید آیا این نوع طنز مناسب است یا نه، چند سوال زیر را از خود بپرسید تا ببینید شناخت درستی از مخاطبتان دارید. اساساً آیا این شوخی مناسب هست؟
- شما در چه نوع کسب و کاری فعال هستید؟
- اساساً مشتریان شما مصرفکنندگان روزمره هستند یا دیگر شرکتها
- آیا مسائل اخلاقی، مذهبی و پزشکی (سلامت و جان انسانها) به کسب و کار شما مربوط میشود
- آواتار مشتریان شما چگونه است؟
وقتی که توانستید به یک شناخت درست از بازار برسید آن وقت است که میتوانید شوخی مناسب مخاطبان را وارد محتوا کنید.{البته اگر حوصله یا زمان کافی برای این کارهای دقیق و پرجزئیات را نداشته باشید تیم دیجیتال مارکتینک ما آمادهی راهنمایی و کمک به شماست.}
مطالعه مشتریان یک امکان دیگر هم فراهم میکند و آن داشتن استایل و برنامهای است که اثر تبلیغ یا هر فعالیت بازاریابی را ماندگارتر میسازد.
از شوخی در شبکههای اجتماعی استفاده کنید
اگر تنها یک بستر مناسب برای به کار بردن طنز در بازاریابی وجود داشته باشد، آن شبکههای اجتماعی است. مردم در شبکههای اجتماعی حضور دارند تا سرگرم شوند و در کنار آن اطلاعات کسب کننند. فرصت بسیار خوبی برای درگیر کردن مخاطب با استفاده از شوخی در فضای شبکههای اجتماعی وجود دارد.
در پاسخ دادن به کامنت ها یا انتقادات و شکایات در فضای شبکههای اجتماعی از زبان محاوره و صمیمی استفاده کنید. در این صورت به مخاطب این حس را القا خواهید کرد که دارد با یک فرد حقیقی تعامل میکند که به حرفش توجه میکند و حتی ممکن است تجربه بدی که مثلاً از خریدن یک جنس معیوب داشتهاست با پاسخگویی آمیخته به شوخی شما به یک تجربهی دلچسب بدل شود.
بهعلاوه امکان استفاده از استوری در خیلی از شبکههای اجتماعی وجود دارد. ویدیو یا عکسهایی که موقتاً به نمایش در میآیند. ساختن عکسها و ویدیوهای جالب و مفرح برای بازاریابی شبکههای اجتماعی خیلی مناسب است. مخاطبان در شبکههای اجتماعی پیوسته به دنبال محتوای جدید هستند شما میتوانید پاسخ به این نیاز باشید و در کنار آن برای برند خود بازاریابی کنید.
فرا تر از متن عمل کنید
چیز ی که در ارتباط آنلاین امروز خیلی خوب است محدود نبودن به متن صرف است، لازم نیست برای رساندن پیام حتما از متن خشک و خالی استفاده کنید، می توانید از گیف، ایموجی، استیکر و چیزهای دیگری کمک بگیرید و از جدیت متن خود کم کنید و کمی شوخی به آن اضافه کنید.
یک عبارت مشهور وجود دارد که میگوید یک عکس اندازی هزار کلمه می ارزد. استفاده ی درست و به اندازه از ایموجی می تواند در معنی متن شما اثر بگذارد یا آن را جذاب تر کند. استفاه کردن از عکس و جلوههای گرافیکی میتواند کمک کند تا مخاطب بهتر با شما ارتباط بگیرد و با ایجاد حس مثبت در مخاطب میزان درگیری (engagement) محاطب هم افزایش پیدا میکند.
بگذارید شوخی بازاریابی محتوایی شما را به جریان بیندازد
راه برقراری ارتباط با مخاطب این است که یک جرقهی احساسی هنگام تماشای محتوای شما در آنها ایجاد شود. طنز میتواند مثل یک سنگ چخماق عمل کند و مخاطبان را بیشتر درگیر کند. (جرقه را برای شما ایجاد کند)
مطمئن شوید که مخاطبانتان را میشناسید و میدانید چه نوع طنزی مناسب آنان است و بعد سعی کنید به وسیله ی شوخی با آن ها ارتباط بگیرید. شوخی کمک میکند تا شخصیتی جالت و به یاد مانی برای برند خود ایجاد کنید.