همکاری مؤثر با اینفلوئنسرها
در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چطور با اینفلوئنسرها مؤثرتر همکاری کنیم. منظور از همکاری مؤثر این است که چطور مطمئن شوید اینفلوئنسرهایی که برگزیدهاید محتوایی مؤثر تولید میکنند تا شما به اهدافتان برسید.
در آخر، حتی با پیدا کردن مناسبترین اینفلوئنسرها، اگر آنها محتوای نامناسبی تولید کنند، بازهم ممکن است کمپین ناموفقی داشته باشید. برندهای کمی هستند که درک میکنند چطور باید بهطور مؤثر با اینفلوئنسرها همکاری کنند چون مسئله داشتن یک نوع توازن در رابطه است که باید بهدرستی رعایت بشود.
چه عواملی باعث میشود که بهترین مشارکت و همکاری را داشته باشیم؟
در بسیاری از مواقع برندها خیلی جدی و قوی وارد موضوع میشوند مانند آنکه اینفلوئنسر هم یک شرکت تبلیغاتی است و به او یک متن میدهند که عین متن نوشتهشده برای تبلیغ در رسانههای رسمی است. این کار مثل این است که همکار خود را مجبور کنید از یک شهر دیگر کوچ کند تا به همکاری با آن ادامه دهید. اینفلوئنسرهای معتبر اعتماد مخاطبان خود را ذرهذره به دست آوردهاند خواندن متن تبلیغاتی شما به همان شکل رسمی این اعتبار را خدشهدار میکند.
گاهی هم برندها از آن طرف بوم میافتند و نگاهشان به همکاری با اینفلوئنسرها اصلاً جدی نیست و به آنها محدودیتهای مشخصی برای تولید محتوا ارائه نمیدهند که این مسئله میتواند نتیجه فاجعه باری برای هردو سمت این مشارکت به همراه داشته باشد. راه تعادل آن است که درست و دقیق چیزی که میخواهید را به اینفلوئنسر منتقل کنید اما به او فضایی بدهید تا بتواند خودش باشد.
داشتن یک همکاری موفق و مؤثر با اینفلوئنسرها بسته آن است که صحبتها و فکرهای کافی روی این سه مورد انجام داده باشید: تماس با اینفلوئنسرها (outreach)، متنی که به اینفلوئنسر داده میشود (Brief) و بازخورد (feedback).
1. تماس با اینفلوئنسرها:
نحوهی تماس نشان میدهد که شما به اینفلوئنسرها اهمیت میدهید. دادهها نشان میدهید که آمار پذیرش پیشنهاد همکاری زیر 50 درصد است. برای اینکه مطمئن شوید اینفلوئنسرهایی که دوست دارید در کمپین شما فعال باشند با شما همکاری میکنند، اولین تماس را مؤثر برقرار کنید. به آنها بگویید بین بیشمار اینفلوئنسر، چرا با آنها تماس گرفتهاید و به چه چیزی در کار آنها ارزش میدهید؛ اما حواستان باشد زیادی ستایشآمیز و پر تملق هم صحبت نکنید که ممکن است نتیجه عکس بگذارد.
2. متن:
را طوری بنویسید که راهنمایی کند نه حکمرانی، آدمهای خلاق هم به محدودیت نیاز دارند و هم به آزادی عمل، محدودیت تا تمرکز و انرژی خود را بهینه مصرف کنند و آزادی عمل تا محتوای متفاوت و مخاطبپسندی تولید کنند. به آنها بگویید دربارهی محصول و برندتان چه چیزی دوستداشتنی و بااهمیت است، از همکاری با آنها انتظار رسیدن به چه نتایجی را دارید و محصولاتتان چهکاری برای مخاطبان میتواند انجام دهد. برای اهداف و استراتژیها با اینفلوئنسرها به توافق برسید ولی جزئیات و تکنیکها را به آنها بسپارید. محتوایی که ادغامی از متن شما و سبک و صدای اینفلوئنسر است همیشه بهتر از متنی عمل میکند که برند شما از قبل تهیه دیده است، هم برای مخاطبان و هم برای خود اینفلوئنسر.
3. با اشتیاق بازخورد دهید:
ممکن است نمونه کاری که اینفلوئنسر برای شما فرستاده است را دوست نداشته باشید. به یاد داشته باشید که اینفلوئنسرها کارمند شما نیستند و چیزی که برای شما میفرستند و معمولاً حاصل خلاقیت و علاقهی آنان است. پس اگر از نمونه راضی بودید به نکات خلاقانه و مثبت آن اشاره کنید و اگر هم از نتیجه راضی نبودید به یاد داشته باشید خلاقیت یک مسیر مشخص نیست و گاهی با آزمونوخطا راه خودش را پیدا میکند تا به یک نتیجهی عالی برسد، پس ترجیحاً اگر در آغاز همکاری هستید سعی کنید ایرادات را مستقیماً به آنها بگویید، بهعبارتدیگر اگر کار را دوست ندارید بازهم از تلاش خلاقانهی آنان قدردانی کنید درحالیکه در منتقل کردن بازخوردها شفاف میمانید.
با در نظر گرفتن این سه مورد، همکاری شما با اینفلوئنسرها بسیار مؤثرتر خواهد بود. به یاد داشته باشید اینفلوئنسرها یک رسانه مثل رادیو و تلویزیون و بیلبورد نیستند، انسانهایی هستند که صفحهی خودشان هنرشان و مخاطبانشان اهمیت میدهند. با احترام گذاشتن به آنان احترام و اعتمادشان را کسب کنید.
منبع: Thedrum