5 ترند بازاریابی دیجیتال
وقتی که در میانه آشپزی یک چیزی را فراموش کردهاید ممکن است از الکسا (دستیار صوتی اپل) بخواهید چیزی را به شما یادآوری کند. وقتی میخواهید یک رستوران تازه را امتحان کنید قبل از رفتن به آن بازخوردها و رتبهبندیهای آنلاین را چک میکنید. اگر در اداره یا در راه اداره حوصلهتان سر برود احتمال زیادی دارد که سری به اینستاگرام بزنید و استوریها و یا ویدیوهای جدید را چک کنید.
شاید این رفتارها به نظر شما رفتارهای بیاهمیت و به معنی باشد که در دنیای دیجیتالی امروز؛ و روزمرهی هر انسان مدرنی بروز میکنند اما در حقیقت این رفتارها ترندهای جدیدی هستند که چهرهی صنایع را دگرگون میکنند و مشخص میسازند برندها کجا و چطور باید خودشان را در فضای آنلاین قرار دهند.
کمپانیها باید دقیقاً بدانند کدامیک از رفتارهای مصرفکنندگان میتواند در کمپینهای آنان تأثیر بگذارد تا کمپینهای خود را مناسب این رفتارهای جدید طراحی کنند. در سال 2020 بعضی از این رفتارهای جدید بارزتر هستند پس برای داشتن استراتژیهای بازاریابی کارآمدتر باید آنها را به محاسبات خودمان بیفزاییم.
در ادامه به بررسی 5 ترند بازاریابی دیجیتال در 2020 میپردازیم:
اتوماسیون (خودکار عمل کردن) رویهی جدید است
با وجود بروندادهای بیشمار دیجیتالی، برندها باید اطمینان حاصل کنند که همهی خدمات آنها بهطور مستمر در دسترس مشتریان قرار خواهد داشت. تنها راه برای انجام این کار بدون کمک گرفتن از شرکتهای ارائهدهندهی خدمات پشتیبانی آن است که از بهروزترین ابزار اتوماسیون بهره بگیرید تا در کمترین زمان ممکن نیاز مشتریان را برطرف کرده و چهره خوبی از برند خود ارائه دهید. خودکار کردن پستگذاری در شبکههای اجتماعی یا بخشی از مناسبسازیها امروزه از هر زمان دیگری حیاتیتر است تا به برند شما در مقابل رقبا برتری ببخشد.
بیشتر بخوانید :
شخصی و صمیمی شوید
خطاب قرار دادن مشتریان با نام کوچک در ایمیلها دیگر کافی نیست. شخصی شدن با مشتریان در دههی گذشته به ابعاد گستردهتری رسیده است. امروزه برندها باید محتوا را شخصیسازی کنند و از دستهبندیهای ایمیل مختلفی استفاده کنند در هر مرحله دادههای مربوط به مشتریان را جمعآوری کنند.
استخراج داده از پلتفرمهای مختلف و تجزیهوتحلیل پیچیدهی دادهها به برندها این امکان را داده است که میزان شخصی کردن محتوا را به سطح تازهتری ارتقا دهند و بتوانند یک پیوند عاطفی با مخاطب برقرار کنند و وفاداری مشتریان را جلب نمایند.
اصلاح استراتژی سئو
ناحیههای پیشتازی مثل هنگکنگ باعث شده است تا به کسبوکارهای محلی فشار بیشتری برای بالا بردن رتبه سئو وارد شود. وقتی رتبه سئوی این مناطق تا این حد بالا رفته است مزیت نزدیک بودن و رتبهی ناحیه چندان به کار نمیآید شرکتها برای تداوم حضور آنلاینشان باید وارد رقابت رتبه با آنها شوند. همین حالا هم بسیاری از کمپانیهای مطرح برای بالا بردن رنک خود از خدمات شرکتهای هنگکنگی استفاده میکنند تا از جدیدترین ترندها در این زمینه بینصیب نباشند.
سئو به طرز استثنایی سریعاً در حال تغییر است و این جای تعجب ندارد، وقتی که برندها بخواهند رتبهی ناحیهای آنها دوشادوش رتبهی جهانیشان بهتر شود و متخصصان سئو استراتژیهای خود را با استفاده از روشهای پیشرفتهی گردآوری داده و تحلیل رفتار مشتریان طراحی میکنند و بهینهسازیها مدام در جریان است. بهعبارتدیگر بازاریابی دیجیتال بیشتر از همیشه متکی بر تفکر پیشروی متخصصین سئو است تا حضور پررنگتری به برندهای در حال رقابت ببخشند.
این مورد شاید مهمترین فاکتور از 5 ترند بازاریابی دیجیتال در سال 2020 باشد، بنابراین برندها نباید از این موضوع غافل شوند.
صدای مشتری اهمیت دارد
همانطور که در ابتدای این مقاله از الکسا خواستید تا درباره دستور پخت به شما کمک کند یا از گوگل میخواهید تا هنگام رانندگی به شما آدرس بدهد، مشتریان شما هم بیشازپیش میخواهند از خدمات صوتی استفاده کنند. بسیاری از افراد میخواهند امکان جستوجوی صوتی در سایت شما برایشان فراهم باشد و این یک ترند رو به رشد است. از این نکته هم نگذریم که امکان جستوجوی صوتی در رتبهبندی سایت شما مؤثر است.
کمپانیها باید به این ترند جدید پاسخ بدهند. برخی از مردم حتی تمایل دارند از طریق دستیارهای صوتی خود از شما خرید کنند ایجاد این امکان را هم باید در دستور کار خود قرار دهید.
خرید در شبکه اجتماعی (social shopping)
شبکه اجتماعی دیگر فقط محدود به جلبتوجه و درگیر کردن مخاطب نیست. بلکه پایهای برای حفظ مشتریان و ایجاد وفاداری در آنهاست. امروزه شبکههای اجتماعی پلتفرمهایی برای فروش هستند. بااینکه بسیاری از برندها هنوز تنها به بخش فروش وبسایت خود اکتفا کردهاند، باید گفت خرید دارد به سمت شبکههای اجتماعی میرود.
اینکه 54 درصد کاربران برای بازید از محصولات از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند نشان از تمایل آنها برای خرید در همین پلتفرم است. با قابلیت تازهی اینستاگرام با نام «checkout» میتوانید پستهایی با امکان خرید درست کنید و در شبکههای اجتماعی هم محصول خود را به فروش برسانید.
آسان کردن تجربهی خرید و فروختن محصول بهسرعت هرچه بیشتر، هنوز یک اولویت استراتژیک است. ایجاد امکان خرید برای مشتریان در بستر شبکههای اجتماعی یک بازی برد-برد برای برندهاست؛ چه از نظر وجههی برند و چه از نظر رضایت مخاطبان در شبکههای اجتماعی.
به روز بمانید
وقتی که بازاریابی دیجیتال دارد با سرعت تمام به پیش میرود حداقل باید مطمئن شوید از آخرین ترندهای مرتبط و مؤثر بهخوبی بهره میبرید، بدون تعلل بیجا تا به این وسیله برندتان موقعیت و شهرت بهتری در ماههای پیش رویش تجربه کند.
این 5 ترند بازاریابی دیجیتال در 2020 تنها نمونه ای از ترندهای روز بود. همواره نوآوریها و راهکارهای جدید بازاریابی را دنبال کنید تا بتوانید تجربهی بهتری به مشتریان ارائه دهید.
منبع
WLT