5 نمونه قدرتمند از بازاریابی چریکی
این شکل از بازاریابی بسیار مورد علاقه NGO ها و استارتاپ ها می باشد به این خاطر که به بودجه کمی نیاز دارد. بازاریابی چریکی (guerilla marketing) برای این نهادها بر سایر گزینه ها ترجیح دارد زیرا هزینه های آن کم است ولی اثرگذاری بیشتری دارند.
هرچند شرکت های معروف نیز از این شکل از بازاریابی استفاده می کنند تا اعتبار خود و همچنین ابعاد خلاقانه و سرزندگی خود را نیز به نمایش بگذارند. همچنین این روش یک راه چالش برانگیز برای آن هاست تا دیدگاه مشتریان خود را در مورد برند خود بسنجند و همینطور بتوانند با ایجاد یک کمپین خاطره انگیز اثرگذاری طولانی مدت داشته باشند.
حال 5 مثال برجسته بازاریابی چریکی را با یکدیگر مرور می کنیم.
1. کمپینی آگاهی بخش برای درگیر کردن جامعه
ما یادگرفته ایم زمانی که در یک مسیر پیاده روی می کنیم چیز هایی را ببینیم که مارا خوشحال می کنند. می دانیم که کدام ویترین زیباست و سپس تصمیم می گیریم که به حساب بانکی خودنگاه کنیم و به مسیر خود ادامه دهیم ، یا چند دقیقه ای به تماشای آن بایستیم. نگاه کردن یک مکانیسم است که غیر آگاهانه در ما ایجاد می شود. و این NGO فهمیده بود که باید نگاه ها را به سمتی جلب کند که کمتر به ان توجه می شد و آن جوانان بی خانمان بودند.
آن ها فضایی را که مثلا یک بی خانمان برای زندگی انتخاب می کند را به رنگ سفید در آوردند چنان که در ذهن بیننده تصویری از یک فرد بی خانمان را تلقین کند.
این یک تبلیغ بسیار قدرتمند با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به جوانان بی خانمان و جلب احساسات مردم است.
سرعت زیاد زندگی روزمره بر آن چه می بینیم و یا انتخاب می کنیم اثر زیادی گذاشته است.
این یک از روش های مورد علاقه من در بازاریابی پارتیزانی است به این خاطر که رهگذران را تنها به یک نگاه جدید به اطراف خود دعوت می کند و غذایی برای تفکر آنان می گردد.
بیشتر بخوانید :
ویژگی که آن را به یک بازار یابی پارتیزانی تبدیل می کند ان است این تنها یک پوستر سفید (ساده و ارزان) است که در جای یک فرد بی خانمان قرار داده می شود ( تا یادآور او باشد) و تغییر در چشم بیننده ایجاد می کند.
2.استراتژی بازاریابی پارتیزانی برای جیپ
این نیز یک تاکتیک دیگر برای بازاریابی پارتیزانی است که اینبار توسط شرکت جیپ اجرا شده است. این تبلیغی از طبیعت گردی جیپ و رانندگی قدرتمند با آن ( یا ظاهرا پارک کردن با آن ) و سایر ویژگی هایی است که این خودرو فراهم می کند.
ممکن است برخی ادعا کنندکه این روش تا اندازه ای ریسکی است به این خاطر که تفاوت هایی در مقررات پارکینگ در مکان های مختلف وجود داشته باشد. اما من فکر می کنم تمام هدف از بازاریابی پارتیزانی همین است که ترکیبی از محرک ها و شوخ طبعی ها را ارائه کند.
این روش جایگاه محصول را در بازار نشان می دهد و روابط برند را در جهان ( با مشتریان و غیره ) مشخص می کند.
3..نگاهی به بازاریابی چریکی در زمینه مشکلات محیط زیست
چه اتفاقی می افتد اگر فضای سبزی که بچه ها بعد از مدرسه در آن بازی می کنند و یا پارکی که شما هر روز از کنار آن می گذرید جایش را به یک ساختمان و یا یک سازه سیمانی بدهد.
چگونه می توان در میان مردم برای این مسئله آگاهی ایجاد کرد؟
مطمئن هستم که شما متوجه داوطلبان و فعالان محیط زیست در بیرون مترو ها و سوپر مارکت ها شده اید که از شما می خواهند تا لحظه ای از وقت خود را به آن ها بدهید.
من باور دارم که هیچ راه بهتری برای نمایش این استراتژی وجود ندارد غیر از ویدئویی از کیمی اشمیت.
کیمی می خواست که از خبرنگاران که در اطراف دادگاه حضور داشتند دوری کند و این شد که تایتس آندرومدون جلو آمد و همه را کنار زد تنها با پرسیدن یک سوال :
بنابراین بروشور ها و داوطلبان ممکن است در این زمینه کافی نباشد.
اما اگر شما واقعا می خواهید در این زمینه تاثیر گذار باشید، می توانید به دنبال راهی بروید که شما را به مقصد برساند: بازاریابی چریکی.
قالب اصلی مانند یک سفر در زمان آینده است در یک پارک که دیگر درختی در آن نیست.
در واقع مردم با دیدن این اتفاق که ممکن است دیگر در آینده درختی در آن مکان نباشد پیامی دریافت می کنندکه دست به اقدامی بزنند و جلوی از بین رفتن آن را بگیرند.
در عین حال می تواند به مردم کمک کند تا متوجه شوندکه کسی نظر آن ها را برای این کار نخواسته است .
4.زمانی که اسنپ چت می خواهد در مرکز توجهات قرار گیرد
چه زمانی می توانید در یک بازار تقریبا اشباع شده نفوذ کنید؟
دنیای دیچیتالی که تحت سلطه فیس بوک قرار داشت، مکان مناسبی برای نفوذ نبود. اسنپ چت باید کاری می کرد تا راهی برای خود باز کند.
اسنپ چت بیلبورد های بزرگی را اجاره کرد که تنها لوگوی آن ها را به نمایش می گذاشت.
چنین ایده های بازاریابی چریکی کمک می کند تا در سد کسب و کار هایی که تحت کنترل چند برند بزرگ قرار گرفته اند ، نفوذ کرد.
و از آن جایی که هیچ کس نمی دانست این لوگو برای چیست و چرا در آن جا قرار گرفته است ، رقبای اصلی اسنپ چت ، آن هایی که به طور مستقیم تحت تاثیر آن قرار می گرفتند نیز از آنچه در انتظارشان بود خبری نداشتند.
بیشتر بخوانید :
این بیلبورد های بزرگ چنان برای این لوگوی ناشناس جلب توجه ایجاد کرد که سبب شد تا هزاران نفر این برند را در گوگل جستجو کنند.
و با استفاده مناسب از آهنگ استقبال مردم، ورود به بازار همراه شد با کنفرانس خبری و تبلیغات گسترده افراد معروف که از این ترافیک اینترنتی بهره مند شده بودند..
5.یک کمپین محیط زیستی که هم زیباست و هم اثرگذار
اگر در اتوبان در حال رانندگی بودید و ناگهان با یک گربه بزرگ که روی چراغ های راه خوابیده است مواجه می شدید، چه می کردید؟
معمولا شما از سرعت خود می کاهید و به مسئولین کنترل حیوانات اطلاع می دهید.
اما به محض این که متوجه شوید این تنها یک تبلیغ است برای یک سازمان محیط زیستی ، یک نفس راحت می کشید…
اما مطئنا زمانی که تبلیغ بعدی در مورد حفظ درختان را می بینید در کنار آن کمی تامل خواهید کرد تا آن که بی توجه از کنار آن عبور کنید…
ترجمه : آژانس تبلیغاتی کوشا
منبع : guerilla marketing ideas