50 بیلبورد خلاقانه در خاطر میمانند!
طراحی و ایده پردازی برای اجرای بیلبورد خلاقانه و دیگر انواع تبلیغات خلاق و نوآورانه یکی از بخشهای جذاب در بازاریابی و تبلیغات است.
پیش از ادامه مطلب، در صورتیکه با انواع بیلبورد آشنایی کامل ندارید لطفاً مقاله “از بیلبورد و انواع بیلبوردهای تبلیغاتی چه میدانید؟” را مطالعه فرمایید.
با ما همراه باشید تا با هم مروری بر 50 بیلبورد خلاقانه (بخش اول) که تأثیر فوقالعادهای بر مخاطب میگذارند داشته باشیم.
دیدن این دسته از تبلیغات علاوه بر الهام بخش بودن احساس نگاه کردن به یک اثر هنری را به فرد منتقل میکند؛ حسی متفاوت از یک بنر که صرفاً برای پروموت و تبلیغ یک کالا جایی نصب شده است.
پیاده کردن و حتی پیشنهاد دادن این دست ایدههای نامعمول علاوه بر نبوغ و خلاقیت مراتب بالایی از شجاعت را میطلبد که تنها نابغههای دیوانه از پس آن برمیآیند!
این افراد به جای پیشرفتن در مسیر هموار و کم خطر معمول ترجیح دادند ریسک بیشتری کنند و در مسیر زیباتر و اما پر خطرتر قدم بردارند چراکه ریسک شکست ایدههای معمولی بسیار پایین تر از ایدههای نامتعارف است.
1.بلیبورد خلاقانه مکدونالد «سمت راست»
این تبلیغ مینیمالیستی ترین شکل ممکن موثر عمل میکند در این بیلبورد دو قوس طلایی به عنوان نماد مک دونالد (M) به شکل کامل نمایش داده نشده اما تصویر آنقدر برای مخاطب آشناست که میفهمد منظور از برش لوگو به صورت یک قوس زرد رنگ چیست، ضمن اینکه این قوس مسیر خروجی یا فرعی را هم نشان میدهد و میگوید در سمت راست شما یک رستوران مک دونالد وجود دارد.
2.بیلبورد بزرگ شرکت لبنیات اناندو
اگر بخواهید من باور کنم که خوردن شیر باعث میشود کودک، بسیار قوی شود، با دیدن بیلبورد بالا حتماً حرف شما را خواهم پذیرفت. بیلبورد بالا (البته در این تبلیغ از دو بیلورد استفاده شده) از فاصله بسیار دور مشخص است و توجه مخاطب را به خود میخواند، پیام هم از این واضحتر نمیتوانست باشد.
3.تبلیغ خلاقانه بستن کمربند
تبلور طراحی هوشمندانهی تبلیغ را میتوانید در این بیلبورد مشاهده کنید. استفاده از اشیائی که برایمان آشناست، برای رساندن پیام متفاوت. در این تبلیغ استفاده از کمان دستی، خطر نبستن کمربند ایمنی را به ما گوشزد میکند؛ این تگ لاین تبلیغاتی را بدون حضور کمان دستی تصور کنید.
4.بیلبورد جالب اسپاتیفای
در این بیلبورد که سال 2016 اکران شد، از اطلاعات تعجب برانگیز کاربران برای طراحی تبلیغات استفاده شده است، سوال آخری که در پایین بیلبورد آمده است کنجکاوی هر مخاطبی را به خودش جلب میکند. «کسی که روز ولنتاین 42 بار آهنگ متاسفم رو پخش کردی، چی کار کرده بودی مگه؟»
5. بیلبورد هوشمندانه برند لگو
تقریباً از دههی شصت به این طرف اکثر ما با لگو یا دیگر اقسام آجر اسباببازی خاطره داریم، که باعث تاثیر نوستالژیک این تبلیغ میشود. یادآور زمانی که سعی میکردیم هرچیزی را با لگو بسازیم (اگرچه برای من تجربه موفقیت آمیزی نبود). بازسازی منظرهی پشت بیلبورد با لگو و افزودن تخیل کودکانه به آن هر ذهن کنجکاوی را به خود جلب میکند، ضمن اینکه نشان میدهد با لگو هر چیزی میتوان ساخت (بر خلاف تجربهی من).
6. تبلیغ خلاقانهی شرکت برگر (berger)
تصور کنید خالق تبلیغ یک شرکت رنگسازی هستید و میخواهید به مخاطب القا کنید که واقعی ترین و بینقص ترین رنگها را تولید میکنید. شرکت برگر، رنگی با نام آبی آسمانی دارد، چه چیزی بهتر از اینکه آبی آسمانی را کنار آبی آسمان بگذاریم. تنها انتقادی که میتوان به آن داشت برای وقتی است که هوا تاریک میشود.
7. تبلیغ جالب سریال نظم و قانون (law and order)
بارها در تبلیغات محیطی شهری دیدیم که سر یک شامپو از قاب بیلبورد بیرون زده یا دسته مسواک از خط پایین قاب سقوط میکند اما هیچ دلالت و معنایی برای انجام چنین کاری به ذهنمان نرسیده جز فرار از معمولی بودن؛ همین هم با تکرار زیاد به روند معمول تبلیغات بیلبوردی بدل شده است و دیگر ارزشی ندارد. در این بیلبورد استفاده از حاشیه بیلبورد و نورپردازی همه در خدمت پرورش ایده است و برای مخاطب فضاسازی میکند؛ نگویید که با دیدن این بیلبورد وسوسه نشدید جست و جویی دربارهی این سریال انجام دهید.
8. بیلبورد روزنامه «دِ اکانومیست» (the economist)
مطمئناً از بیلبودهای تعاملی خیلی کم در ایران مشاهده کردیم، دلایل زیادی هم میتوان برای این مسئله آورد مثلا کمبود بیلبوردهای نزدیک به مخاطب، یا ساختار شهرهای بزرگمان که به جای خیابانهای اصلی و پرتردد، با اتوبانها خطخطی شدهاند و مجال قرار دادن چنین بیلبوردهایی در آنها نیست. اما این بیلبورد ساده و هوشمندانه آسانی و جذابیت چنین تبلیغاتی را به ما نشان میدهد. پیام نهفته در آن هم که نیاز به توضیح اضافه ندارد، با اکانومیست ایده بگیرید.
9. بیلبورد الماسنشان science world
راههای بسیاری است برای اینکه به مخاطب نشان دهید یک بنیاد علمی و آگاه هستید و برای افزایش آگاهی مردم و آیندهای بهتر تلاش میکنید اما روشی که بنیاد science world انتخاب کرده برملا کردن یک باور عمومی غلط به آشکارترین شکل ممکن است. با اجرای یک بیلبورد الماسدوزی شده به مردم میگوید که:
الماسها آنقدر که فکر میکنید کمیاب نیستند و تنها وسیلهای برای فریب شما به منظور خرید یک محصول هستند.
10. بیلبورد تعامل با محیط بیک
تا حال به ذهنتان خطور کرده بود از زمین میتوان برای تبلیغ ریش اصلاح استفاده کرد؟ با چنین طراحی سادهای این تبلیغ بیک پیام خودش را به برجستهترین شکل به مخاطب منتقل میکند. به انتخاب نوع تیغ هم دقت کنید یکی از ساده ترین مدلهاست؛ حالا تصور کنید مدلهای پیچیدهتر و برقی با چمن چه خواهند کرد.
نکته جالب در تمام این بیلبوردها این است که هریک به نوع خود بینقص هستند. برای آشنایی بیشتر با بایدهاه و نبایدها در بیلبورد لطفاً مقاله “چگونه یک بیلبورد تبلیغاتی بینقص داشته باشیم؟” را بررسی بفرمایید.
در سریهای بعدی مقالات “پنجاه بیلبورد خلاقانه از نابغههای دیوانه” تعداد بیشتری از بیلبوردهای متفاوت را بررسی خواهیم کرد.