بیلبورد و انواع بیلبورد تبلیغاتی
تا چه حد درباره تأثیر بیلبورد و انواع بیلبوردهای تبلیغاتی بروی کسب و کار خود اطلاعات دارید؟
در این مطلب با ما همراه باشید تا با هم مروری بر این موضوع پر اهمیت در حیطه تبلیغات داشته باشیم.
امروزه چهرهی اکثر شهرهای جهان با بیلبوردهای بزرگ و کوچک تزئین شده است. بیلبوردها یا تابلوهای شهری به بخشی از زندگی روزمره و حافظهی جمعی انسان بدل شدهاند. تصویر یا تگلاینهای نوشته شده روی بعضی از این بیلبوردها به قدری به شهرت رسیده اند که بعد از گذشت سالها هنوز ردی از آن را میتوان در اصطلاحات به کار رفته در گفتوگوی روزمرهی مردم پی گرفت. بیلبوردهای تبلیغاتی امروزه آنقدر در روزمرهی ما حضور دارند که دیگر نمیتوانیم زندگی شهری را بدون آنها تصور کنیم.
تاریخچهی بیلبورد تبلیغاتی
این پدیده از چه زمانی با زندگی انسان گره خورد و چه شد که اهل کسبوکار به فکر استفاده از بیلبوردها برای تبلیغ و ترویج برند خود افتادند؟ اگر بخواهیم خیلی به عقب برگردیم شاید بتوان گفت کتیبهها، کوه نوشتهها و ابلیسکهای باستانی بهنوعی بیلبورد تبلیغاتی محسوب میشوند. پادشاهان برای بیان روایتی از تاریخ، تبلیغ کارهای بزرگ و خدماتشان و یا برای اطلاعرسانی قوانین از این نوع سنگ نوشتههای بزرگ استفاده میکردند.حتی بعضی از آنها محدود به نوشته هم نیستند و همراه آنها سنگ نگارهها و نقوشی هست که نشان میدهد پادشاهان قصد داشتند با به کار بردن عناصر غیرزبانی توجه مخاطب را جلب کرده یا کاری کنند که پیام بهتر در ذهن مخاطب جایگیر شود.
نکتهی جالب ماجرا اینجاست، همانطور که کتیبهها و سنگنوشتههای بزرگ گونهی توسعهیافتهی کتیبههای کوچکتر هستند بیلبوردهای تبلیغاتی امروزی را هم باید گونهی توسعهیافتهی پوسترهای تبلیغاتی به حساب آورد. ظهور صنعت چاپ به شکل مدرن آن توسط گوتنبرگ (1456) علاوه بر اینکه امکان تولید انبوه کتاب و روزنامه را فراهم میکرد اجازه میداد تا اعلامیهها و آگهیهای دستی بتوانند به شکل گستردهای تولید و توزیع شوند.
اواخر قرن نوزدهم و ظهور چاپ سنگی (لیتوگرافی) مقدمهی ظهور پوسترهای رنگارنگ بود. در کنار حضور پوسترها برخی از کسبوکارها روی دیوارها یا بر ستون پلها چیزی مینوشتند تا خدمات خود را تبلیغ میکنند و شاید بیلبوردها را باید ترکیبی از پوسترها و دیوارنوشتههای آن زمان به حساب بیاوریم. به هر ترتیب اولین بیلبورد تبلیغاتی در آمریکا در سال 1835 به شکل یک پوستر بسیار بزرگ (15 متر مربعی) برای تبلیغ یک سیرک نصب شد.
تاریخچهی بیلبورد تبلیغاتی در ایران
در ایران اما تعیین اینکه اولین بیلبورد کی و کجا نصب شد کار آسانی نیست، همان قدر میدانیم که صنعت چاپ از زمان صفویه به ایران راه پیدا کرده بود و اولین روزنامه وقایع الاتفاقیه بود که در سال 1267 اقدام به چاپ آگهی کرد؛ همچنین از میان اخبار و متون میتوان پی برد که در زمان قاجار کاغذهای آگهی که به آن اشتهارنامه میگفتند در شهرهای بزرگ وجود داشته اما به خاطر پایین بودن تعداد افراد با سواد پخش آگهی دوشادوش حضور جارچیان صورت میگرفته است.
از تاریخ چاپ اولین پوسترها در ایران هم میتوان تخمین خوبی نسبت به زمان ظهور بیلبورد در ایران داشت. اولین پوسترها در ایران از حدود سال 1307 هجری چاپ شدند. دو مهاجر ارمنستانی با نام موشق و ناپلئون سارواری نخستین پوسترهای فیلم در ایران را طراحی کردند. در مجموع باید گفت تاریخچهی بیلبورد در ایران را باید بعد از 1307 یعنی بعد از 1928 میلادی بدانیم. مطمئناً این فاصلهی بیش از نود سال که بین ظهور بیلبورد در غرب و در ایران دیده میشود ارتباط قویی با مسئلهی تاخیر در صنعتی شدن جامعهی ایرانی دارد که از حوصلهی بحث خارج است.
بیلبورد و انواع بیلبوردهای تبلیغاتی
بیلبوردها را از نقطهنظرهای متفاوتی میتوان تقسیم کرد که در بخش بعد به برخی از اصلیترین موارد آن اشاره خواهیم کرد. در این قسمت اما به یک تعریف کلی و یک دستهبندی کلی اکتفا میکنیم.
بیلبورد تبلیغاتی:
تبلیغات بیلبوردی یکی از انواع تبلیغات خارج از خانه (OOH) است که در آن مخاطب در بیرون از خانه هدف تبلیغات قرار میگیرد و عبارت است از نوعی پوستر، تصویر یا نقاشی بزرگ که در محلهای پربازدید و پرترافیک نصب میشود. بیلبوردها را از نظر پرکاربرد گونههای آن به سه نوع تقسیم میکنند:
بیلبوردهای معمولی:
پر استفاده ترین حالت بیلبوردها با اندازهی تقریبی 12 متر مربع که معمولا تک وجهی هستند.
اسکرولرها:
این نوع از بیلبوردها قابلیت نمایش چند پوستر را دارند به این طریق که چند تبلیغ در آنها رُل شده است و معمولا در آن پوستر پس از هر دوازده ثانیه تغییر میکند و به نوبت نمایش داده میشود. ابعاد این نوع بیلبوردها معمولا 9 متر مربع است در خیابانهای به نسبت کوچکتری از بیلبورهای معمولی نصب میشوند.
مگابوردها: بزرگترین حالت بیلبوردها هستند که در محلهای بسیار پر رفت و آمد نصب میشوند و معمولاً چند وجهی هستند و اندازهی آنها به 72 متر مربع هم میرسد. پوسترهای نصب شده روی مگابوردها معمولاً مدت زمان بیشتری میماند و از این نظر دائمیتر هستند.
برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای بیلبورد میتوانید مقاله “چگونه یک بیلبورد تبلیغاتی بینقص داشته باشیم؟” را نیز بررسی بفرمایید.
همانطور که اشاره شد بنا بر نیاز و با دیدگاهها متفاوتی میتوان بی نهایت تقسیمبندی از یک موضوع ارائه کرد.
در خصوص بیلبورد و انواع بیلبوردهای تبلیغاتی مهمترین معیارهای تقسیم بندی عبارتند از:
– اندازه یا سایز بیلبورد مثل بلیبوردهای بزرگ (اسب باری یا 18 متری)، متوسط، کوچک، لمپست و استرابورد
لمیستها بنرهای به نسبت کوچکی هستند که معمولا به چراغهای خیابان متصل میشود. استرابوردها گونهی سبکتر، موقتیتر و محلیتری از بیلبوردها هستند.
– جنس مادهی بهکاررفته در بیلبورد مثل بیلبوردهای چاپی یا نقاشی شده (با رنگ کشیده شده)
در بیلبوردها میتوان از مواد مختلفی استفاده کرد در مواردی برای نمایش دادن قدمت یک شرکت ممکن است برندی تصمیم بگیرد از نقاشی استفاده کنند. همچنین با رشد هنر نقاشی خیابانی بعضی برندها متمایل هستند هنر نقاشان خیابانی را به خدمت گرفته و به آنها سفارش کشیدن بلیبورد بدهند. استفاده از نوع متریال بکار رفته در بیلبورد میتواند ارتباط نزدیکی با استراتژی برند شما داشته باشد.
– ارتفاع بیلبورد مثل بیلبوردهای کوتاه و مرتفع
بیلبوردهای کوتاه امکان تعامل بیشتر با مخاطب را فراهم میکنند و بیلبوردهای بلندتر تبلیغ شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار میدهند. با یک استراتژی دقیق هر کدام از این انواع بیلبورد ابزار مناسبی برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی شما خواهند بود.
– استفاده از تکنولوژی مثل بیلبوردهای دیجیتالی و انواع جدیدتری مثل بیلبوردهای واقعیت افزوده
بیلبوردهای دیجیتالی
بیلبوردهای دیجیتالی امکان تغییر محتوای تبلیغ یا اضافه کردن آیتمهایی مثل ثانیه شمار را فراهم میکند که در گونهی سنتی به سختی قابل تصور است. تکنولوژیهای جدید تر هم میزان درگیری (engagement) مخاطب را افزایش میدهند و به افزایش آگاهی از برند شما کمک میکنند. فراموش نکنید استفاده از یک روش جدید که مورد استقبال مردم قرار بگیرید میتوان به یک پدیدهی وایرال و ویروسی بدل شود و حتی بدون تلاشی از سوی شما کاری کند برندتان در شبکههای اجتماعی هم تکرار شود.
– قابلیت حرکت
سه نوع ساکن، قابل حرکت (چرخ دار) و متحرک (مانند بیلبوردهای نصب شده روی اتوبوس)
فرض کنید کسب و کار شما با برگزاری سمینارهای متنوع در نقاط مختلف جهان در ارتباط است و شما نیاز چند روزهای به بیلبورد در هر شهر دارید. در این شرایط استفاده از بیلبوردهای قابل حرکت ایدهای کارآمد و اقتصادی است. بیلبوردهایی هم که روی وسایل حمل و نقل عمومی نصب میشود با گشت و گذار در شهر تعداد بیشتری از مخاطبان را هدف قرار خواهد داد.
– قابلیت ارتباط پذیری و تعامل (being interactive)
بیلبوردهایی که قابلیت لمس، اسکن و هر نوع ارتباط فیزیکی و دیجیتالی با مخاطب را فراهم میکنند. بیلبورد ماساژ دهندهی کیتکت و بیلبورد ایستگاهی لیپتون که با فشار دکمهای جریان باد خنکی را به سوی مخاطب میفرستد از این نمونه هستند.
-قابلیت روئیت از چند زاویه مثل بیلبوردهای یک وجهی، دو وجهی، سه وجهی، چهار وجهی و مدور
– استفاده از طراحی سهبعدی یا دو بعدی
– محل نصب بیلبورد
مثل بیلبوردهای ساختمانی (نما-آگهی یا wallescape) و بیلبوردهای قرار گرفته روی پل یا بیلبوردهای کوچک داخل وسایل حملونقل عمومی
-تعداد و جنس پایههای بیلبورد مثل بیلبورد تک پایهای، چندپایهای
– بیلبوردهای ثابت و متغیر، ممکن است محتوای بیلبورد در طول روز یا با تغییر شرایط (نور، دما و…) ثابت باشد یا تغییر کند. مثل بیلبورد تبلیغ این برنامهی تلویزیونی که در شب چهرهی دراکولا را نشان میدهد
-مخاطب بیلبورد، مثل بیلبوردهای مخصوص رانندگان یا بیلبوردهای در معرض دید عابرین پیاده
این مورد با محل نصب بیلبورد ارتباط نزدیکی دارد، فرض کنید مخاطب شما کودکان هستند. در این مورد بیلبوردهایی را باید انتخاب کنید که بیشتر در معرض دید کودکان یا شهروندان دارای کودک قرار دارند. همین شرایط وقتی بخواهید افراد مسنتر یا فشری خاص مثل بانکدارها را هدف قرار دهید همچنان وجود دارد.
– تعداد تبلیغات نمایش داده شده
(در بخش اسکرولرها به مثال آن پرداختیم)
تعداد تبلیغات ارائه شده به مخاطب با آگاهی از برند ارتباط معکوس دارد. در بعضی نقاط کثرت بیلبوردهای کوچک یا اسکرولرهایی که تبلیغات متعددی را به مخاطب نمایش میدهد میزان تبلیغات محیطی ارائه شده به شهروندان را بالا میبرد و اگر برند نوپایی هستیم مهم است که با یک استراتژی درست وارد عرصهی رقابت تبلیغات بیلبوردی شویم.
تمایل به متمایز بودن بین برندها و شرکتهای تبلیغاتی و نیاز همیشگی انسان به بروز خلاقیت باعث شده است بیلبوردهای تبلیغاتی از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار باشند.
همچنین عدم رواج فرمتهای جدیدی مثل بیلبوردهای واقعیت مجازی در ایران نشان میدهد هنوز عرصهی تبلیغات بیلبوردی را نمیتوان یک زمینهی تماماً سنتی و دور از تکنولوژی به حساب آورد.
این میزان از تنوع در فرمت و اجرای بیلبورد نشان میدهد، تبلیغات بیلبوردی یک چارچوب تثبیت شده و مکانیکی ندارد.
هنوز هم برای معرفی برند خود به وسیلهی بیلبوردها لازم است شناخت کافی از نوع بیلبورد مناسب داشته باشید تا با اضافه کردن خلاقیت بتوانید بهترین نتیجه را به دست بیاورید. در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله “پنجاه بیلبورد خلاقانه از نابغههای دیوانه” را مطالعه فرمایید.
آژانس تبلیغاتی کوشا در تمام این مسیر، از تعیین استراتژی تا اجرای انواع بیلبوردهای تبلیغاتی در کنار شماست تا با استفاده از امکانات گسترده خود بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.