5 نکته در مورد شناخت بهتر مشتریان
چرا باید مشتریانتان را بشناسید؟
ممکن است شما در هنگام یافتن و اجرای استراتژیها و کمپینهای تبلیغاتی مختلف، تحت تاثیر المانهای خلاق تولید شده در این پروسه، تمرکز خود بر نیازها و خواستهای مخصوص مشتریان را فراموش کنید؛ این مساله بسیار زیان بار است زیرا مشتریان شریان حیات کسب و کار شما هستند و شناخت بهتر مشتریان تنها راهی است که میتوان آنها را تحت تاثیر قرار داد و با آنها ارتباط برقرار کرد یقینا فراموشی سلایق و علایق آنها میتواند بر موفقیت و عدم موفقیت استراتژی شما تاثیر گذار باشد.
آمارها و تحقیقاتی گفته بالا را تصدیق میکنند:
96% مصرفکنندگان اذعان میکنند که خدمات مصرفکننده، فاکتوری اساسی در انتخابهای وفادارانه آنها به برندها و مشاغل است.
کسب و کارهایی که در شناخت سلایق مشتریان خود پیشرو هستند، 80% از کسبوکارهایی که در ایم موضوع عملکرد ضعیفتری دارند، بهتر عمل میکنند.
90% مدیرعاملها احساس میکنند که مشتری بیشترین تاثیر را بر روی کسبوکار آنها دارد.
امروزه 91% مصرفکنندگان، به طور خاص مشتریان محلی دیجیتال، دوست دارند از برندهایی خرید کنند که پیشنهادات مطابق با علایقشان را ارائه میدهند.
مشتریان خود را بشناسید:
7ایده ضروری
پیشتر به قدرت درک مخاطب پرداختیم. اکنون، برای شناخت بهتر مشتریان، روشهای اغوا کردن مشتریها و لذت بردن از موفقیت بیشتر در بازاریابی را بررسی میکنیم.
1. تحلیل از طریق نقاط ارتباط
در عصر دیجیتال، به معنای واقعی کلمه، در حال غوطهور شدن در میان دادهها هستیم. به طور طبیعی، معیارها و نقطهنظرهای مصرفکنندهها برای برندها به منظور درک هدف مشتری بسیار با ارزش هستند. اما، آیا شما از دادههایتان با حدکاثر ظرفیت استفاده میکنید؟
اگر چه تحلیلهای گوگل (Google Analytics) برای استخراج مقادیر insight مخاطبان دقیق است اما کسب منابعی برای دادههای اضافی از طریق نقاط ارتباط به شما دید وسیعی نسبت به عادات، ترجیحات و رفتارهای مشتریان میبخشد.
با استفاده از ترکیب ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی و همچنین پلتفرمهای دادههای موبایل به منظور دریافت اینسایت عمیق مشتریان از طریق نقاط ارتباط اولیه مصرفکننده، قادر خواهید بود تا پروفایلها و شخصیتهایی را خلق کنید که ارتباطات بازاریابی شما را به صورت نمایی بهبود میبخشند.
2. گفتگو را شروع کنید
بدون شک، یکی از سرراستترین و باارزشترین راهها برای شناخت مشتریانتان شروع گفتگو با آنهاست.
بوسیله ملاقات با مشتریانتان در مکانی که آنها حضور دارند، قادر خواهید بود تا بدانید که آنها چگونه با همتایان خود ارتباط برقرار میکنند در حالی که به طور هزمان میتوانید از آنها سوالات ارزشمند طبیعی و نه مداخلهگرانه بپرسید. و زمانی که سوالات صحیح و مناسب بپرسید، پاسخهای صحیح و مناسبی دریافت خواهید کرد – سوالاتی که تجربه برند شما را به طور قابل توجهی بهبود خواهند بخشید.
از نظرسنجیها و رایگیریها گرفته تا گوش فرا دادنهای اجتماعی، راههای بسیاری وجود دارند که میتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید که با آن راحتتر هستند – و آنها را بشناسید. اما، شاید یکی از قدرتمندترین راههای ایجاد پیامهای گفتگوی پرمعنا با مصرفکننده و صحبت به زبان مشتریان، محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) باشد.
85% مصرفکنندهها UGC (محتوای تولیدشده توسط کاربر) بصری را تاثیرگذارتر از تصاویر یا ویدئوهای برندشده میدانند. علاوه براین، 90% از مصرفکنندهها باور دارند، زمانی که می خواهند در مورد حمایت از رندی تصمیم بگیرند، اصالت برند برای آن ها مهم است.
محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در کنار ایجاد اینسایت عمیقتری در ذهن مشتریان، اعتبار و اعتماد ایجاد میکند. با توجه به این، این کار ارزش وقت و سرمایهگذاری شما را دارد، به ویژه اگر به دنبال جذب دهه 70 و 80ایها (نسل Z – متولدین 1996تا2010) هستید.
3. شخصا به نظرات مثبت و منفی واکنش نشان دهید.
ادامه نکته قبلی: در مورد نظرات مصرفکنندهها، همیشه پاسخ به نظرات و توصیفات مثبت و منفی به روشی پر بار و به موقع مفید خواهد بود.
بدون توجه بهاینکه مصرفکنندها کجا نظراتشان را ارسال کردهاند، باید پاسخهای شخصی خود را برای نظرات مشتریان به صورت عمومی ارائه دهید. انجام این کار باعث انسانیتر شدن برندتان میشود، تعهد شما را به تجربه مشتری نشان داده و حتی بینشهای مکالمهای بیشتری را برای شما فراهم میسازد.
90% مصرفکنندگان تایید میکنند که نظرات آنلاین تاثیری مستقیم بر تصمیمات خرید آنها دارد. به عنوان یک سیگنال اعتماد کامل، ارائه پاسخهای مداوم ضروری است – و انجام آن منجر به اقبال فراوانی از طرف مشتریهای جدید خواهد شد.
4. یک رویداد یا تجربه را میزبانی کنید
در مسئله شناخت مشتریان، بازاریابی تجربی یک نتیجه بسیار ارزشمند است – اگر آن را به درستی بدست آورید.
پژوهشش پیشنهاد میکند که دهه شصت و هفتادیها (متولدین 1981-1996) تجربیات خود را منطبق بر داراییهای مادی ارزیابی میکنند. و در حالیکه نسل Z (متولدین 1996-2010) در فلسفه مصرف، کمی بیشتر بر گجتهای نوعآورانه و محصولات جالب تکیه میکنند که این گروه ‘بیدارشده’ به تجربیات پاداشی برند اهمیت قائل هستند.
اگر یک رویداد تجاری برگزار کنید یا یک تجربه ملموس (فیزیکی یا مجازی) ایجاد کنید، در واقع یک پلتفرم برای ساختن ارزش برند خود با مشتریان با استفاده از یک رویکرد شخصی ایجاد خواهید کرد. همچنین شما قادر خواهید بود تا بخشهایی از مخاطبان خود را به روشی که فراتر از آمار دیجیتال واندازهگیریها باشد، درک کنید.
فولکس واگن، یک برند تجاری اختصاص داده شده به نوع آوریهای رانندگی، کمپینهای تجربی بسیاری در سالهای اخیر برگزار کرده است – و نوعآوری ‘Piano Staircase’ (پیانوی پلهای)ِ این کمپانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
فولکس واگن با قرار دادن مشتریان در بطن کمپین خود، پلههای ایستگاه متروی استکهلم را به یک پیانو که با فشار کار میکند، تبدیل کرده است.
بر اساس ‘تئوری سرگرمی’ کمپانی فولکس واگن، این کمپین بر اساس این مفهوم پایهگذاری شده است که اگر چیزی سرگرمکننده باشد، مردم بیشتر تمایل دارند تا در آن شرکت کنند.
همانطور که ویدئو پیشنها میدهد، بیشتر از 66% مردم از پلهها استفاده کردهاند تا اینکه از پله برقی استفاده کنند. علاوه براین، تا این لحظه ویدئو به تنهایی بیش از 1.2 میلیون بازدید خورده است.
در حالیکه بیش از یک دهه از زمان شروع این کمپین خاص سپری شده است، به دلیل رابطه ماندگاری است – گواهیای بر قدرت تجربه است – قابل ذکر بوده و ارزش ذکرشدن را دارد.
با استفاده از پیامهای منسجم، گمارش نام تجاری مستحکم و نوع آوری همهجانبه و سهبعدی، نمایش ارزشهای برند، گردآوری اطلاعات ارزشمند مصرفکننده و ضمنا ارتباط با مخاطبان گستردهتر و درگیرتر، امکانپذیر است.
5. معاملات، تخفیفها و مشوقهای خود را متناسب کنید
برای یک لحظه هم که شده به اهمیت شخصیسازی برگردیم: اگر شما به مشتریان خود، معاملات و تخفیفهای متناسب ارائه دهید، احتمال وفاداری به برند را تقویت میکنید که به نوبه خود این فرصت را به شما خواهد داد تا آنها را بهتر بشناسید.
امروزه بیشتر مصرفکنندگان – به طور دقیق 72% — فقط با پیشنهادات، معاملات، تخفیفها یا مشوقهای شخصیسازی شده تعامل میکنند.
چه انتخابی دارید؟ معاملات و تخفیفات شخصی خود را داشته باشید (اینها میتوانند پنجرهای به سوی روح مشتریان شما باشند).
منبع:digitalmarketinginstitute
بیشتر بخوانید