بازاریابی محتوا اثر دارد؟
از بازاریابی محتوا چه میدانید، آیا میخواهید نمایش برند قوی تری داشته باشید و بدون خرج کردن یک ریال هزاران نفر به سمت برند شما هدایت شوند؟ قبل از اینکه این تصور را محال در نظر بگیرد متن زیر را بخوانید که در آن با مدرک به شما ثابت میکنیم این کار شدنی است.
در 15 دی ماه shutterstock اینفوگرافیک سالانهی ترندهای خلاقانهی خودش را پست کرد. صفحه تا لبه پر است از عکسهای رنگارنگ موسیقیهای محبوب روز و ویدیوهای خیره کننده. این پست انقدر عالی بود که
- 54 بک لینک
- 4,194 اشتراک در شبکه های اجتماعی
- 10.900 مورد در گیر ساختن مخاطب (total engagement)
در تنها 4 ماه به دست آورد. فکر میکنید شاتراستاک برای این مقدار از عرضۀ برندش چقدر هزینه کرد؟ هیچی؛ تنها کاری که شاتراستاک انجام داد خلق این محتوای درخشان و انتشار آن بود تا جهان آن را ببیند. خبر خوب اینکه شما هم میتوانید به موفقیتی مثل او دست پیدا کنید. تنها باید به دو واژه برسید «بازاریابی محتوا».
شش نکته اساسی دربارهی بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا یا بازاریابی محتوایی طوری که به فارسی ترجمه شده است، بازاریابی استراتژیک بر پایهی تولید و پخش محتوای مرتبطی است که بر بالابردن سطح زندگی کاربران تمرکز دارد. هدف نهایی آن ساختن جایگاهی برای برند به عنوان یک منبع موثق و قابل رجوع، به دست آوردن اعتماد و بهرهمندی از رفتار سودآور کاربر است.
برای مثال به این ایمیل از رمیت ستهی که یک مدیرعامل و نویسندۀ کتاب موفقیت تجاری است، توجه کنید:
«میخواهم به تو نشان بدهم که چطور طوری بنویسی که تو را برجسته نشان بدهد. طوری که مردم بتوانند نوشتهی تو را در 22 واژه از بقیه تشخیص دهند.
برای اینکه به تو نشان بدهم چطوری، قصد دارم یک کار خاص بکنم میخواهم پشت صحنهای به تو نشان بدهم از خودم که چگونه برای صدها هزار نفر یک ایمیل مینویسم. مثل همین ایمیلی که تو الان در حال خواندش هستی؛ نوعی ایمیل که یک کسب و کار رو میسازه اما در عین حال خوندنش هم لذت بخشه.
تو این فرصت را داری که شانه به شانهی من همراه شوی وقتی که من همان مراحل خلاقانهای که برای نوشتن یک ایمیل لازم است را طی میکنم و یک لیست از 300,000 دنبال کننده درست میکنم و 8 شکل صفحۀ فروش مینویسم.»
این ایمیل به همراه یک لینک 30 دقیقهای از یک کلاس رایگان است. این ایمیل چیزی نمیفروشد و یک تبلیغ پولی نیست اما سه کار انجام میدهد:
- به مردم یاد میدهد چگونه یک ایمیل محکم و برجسته بنویسند.
- آشنایی مخاطب با برند را افزایش میدهد.
- و رمیت ستهی را به عنوان یک مرجع در این صنعت در ذهن شما جا میدهد.
افرادی که ویدیوی رمیت را ببینند و دوست داشته باشند هم یک قدم به خرید محصولات او نزدیک تر شده اند. بازاریابی محتوا اینطور عمل میکند.
چرا بازاریابی محتوا؟
چرا بازاریابی محتوایی وقتی میتوانیم برای تبلیغات دیگر هزینه کنیم؟ اگر یه کمپانی بزرگ داشته باشید برای شما بهتر نیست که برای مطرح ماندن فقط هزینه کنید؟ پاسخ شوکه کننده «خیر» است.
مدرک هم این است:
- محتوای آموزشی باعث میشود مصرفکنندگان 131 درصد بیشتر تمایل به خرید داشته باشند.
- 47 درصد مردم از بلاک کنندۀ تبلیغات استفاده میکنند.
- تبلیغات محتوا 3 برابر بیشتر از تبلیغات سنتی کشش ایجاد میکند.
علاوه بر این مردم دیگر نمیخواهند احساس بازیچه بودن یا دوشیده شدن و فریب خوردن داشته باشند، بلکه میخواهند دانش کسب کنند از یک بهره یا ارزش رایگان لذت ببرند و بعد انتخاب کنند که کدام برند به آنها با معنی ترین تجربه را بخشیده است.
کجا باید به بازاریابی محتوا پرداخت؟
اولین جایی که باید بازاریابی محتوا کرد وبلاگ خودتان است؛ چرا؟ چون وبسایت شما خانۀ اصلی محتوای شما است. مهم نیست چه اتفاقی میافتد. شما شخص کنترل کنندهی آن هستید. بسترهای دیگری هم برای انتشار و ترویج محتوای شما وجود دارد مثل:
- وبلاگ اینفوئنسرهای بهنام
- شبکههای اجتماعی
- ایمیل
یک ترکیب متعادل از همۀ اینها میتواند رمز موفقیت در بازاریابی محتوا باشد.
چه کسی را باید هدف بازاریابی محتوا قرار داد؟
بازاریابی محتوا به این معنی نیست که پستها را پشت هم بسازی و نشر بدهی به امید اینکه کسی ببیند و واکنش نشان بدهد؛ به این معنی است که بدانی دقیقا برای چه کسی داری مینویسی تا محتوایی خلق کنی که زندگی آنها را بهتر کند. ایمیل زیر از روری ری دقیقاً همین ارتباط را دارد:
«اگر احساس سردرگمی میکنی، به خاطر یک مرد گریه میکنی و با خودت فکر میکنی آیا هرگز شرایط دوباره به حالت قبل برمیگرده؟ تسلیم نشو! از ته قلبم میدونم در رابطه بودن با مردی تندمزاج، خشن و با رفتاری زننده چقدر عذاب آوره؛ حتی بودن با یک مرد خوب که ویژگیهای آزاردهندهای داره را هم درک میکنم. کسی که تو نمیدونی چطور باید باهاش برخورد کنی و این مسئله میتونه دردناک باشه این معضل برای تو مخربه و اگه به همین روش با اون مرد ادامه بدی میتونه قلبت رو بشکنه و عشق رو برات بی معنا کنه برای همینه که مهمه تمام این ایمیل رو بخونی اگه نگرانی که رابطه ات به مرور زمان داره بدتر میشه، اگه میخواهی بدونی چطور همه چیز رو به مسیر درستی هدایت کنی؛ سه گام باید برداری ….»
در ادامهی ایمیل مقاله ای درباره بازسازی رابطه آورده شده است؛ اما نکته اینجاست که این ایمیل اثر گذاری دارد چراکه شخص مشخصی را هدف قرار داده است: زنی که دلشکسته و سردرگم دربارۀ رابطه اش است. این ایمیل برای مجردها، مردها یا زنانی که در یک رابطهی عاشقانه و شاد هستند نوشته نشده است. ارسال این ایمیل به سه دسته ای که الان ذکر شد چیزی جز اتلاف وقت نیست. نوشتن محتوایی هم که برای همه مفید باشد در آخر به کار هیچ کس نمیآید؛ پس مخاطب هدف خود را پیدا کن و برای او محتوای مناسب بنویس.
Event Marketing یا بازاریابی رویداد چیست؟
چه زمانی باید بازاریابی محتوایی کرد؟
همیشه!
رمز موفقیت در این نوع تبلیغات پایداری آن است. نمیتوانید امروز یک مطلب خوب بنویسید و وبلاگ خود را برای دو ماه آینده رها کنید. بلکه باید بک برنامهی منسجم بنویسید و به هرقیمتی از آن پیروی کنید. چه مدت یکبار خوب است مطلب در وبلاگ قرار دهید؟ هرچه بیشتر بهتر، اینجا چارتی است از اربیت میدیا برای راهنمایی:
چطور باید بازاریابی محتوایی کرد: بهترین تمرینها
برای یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق راهنمای گام به گام زیر را دنبال کنید:
گام اول: مخاطب خودت را بشناس
پیش از اینکه حتی یک محتوا بسازی باید به این سه سوال پاسخ بدهی:
- مخاطب تو چه کسانی هستند و مشکلاتشان چیست؟
- چطور میتوانی به آنها کمک کنی؟
- چه نوع محتوایی برای آنها دلخواه ترین خواهد بود؟
پاسخ دادن به این سوالات باعث میشود محتوای شما همواره متمرکز و مرتبط بماند.
گام دوم: برای اهداف بازاریابی محتوایی خودت تصمیم بگیر
سوال بعدی که باید از خودت بپرسی این است که هدف نهایی از این کمپین بازاریابی محتوا چیست؟ البته که میتوان بیشتر از یک هدف داشت؛ شما میتوانید از بازاریابی محتوا به دنبال:
- افزایش ترافیک وبسایت
- افزایش سود
- جلب اعتماد
- مطرح کردن خود به عنوان یک مرجع در زمینه کاری خود
و مواردی از این قبیل باشید. پس هدف خودت را قبل از شروع بازاریابی محتوایی بشناس و مرتباً موفقیت خود را بسنج.
گام سوم: سر در بیار چه نوع محتوایی تولید خواهی کرد
اولین نوع محتوایی که به آن نیاز داری یک وبلاگ است. وبلاگ شما برای کمپین بازرایابی محتوا به عنوان یک کانون عمل میکند. هر هفته 2 یا بیشتر از 2 پست منتشر کن و مطمئن شو این پستها مرتبط، قابل اجرا، ارزشمند و قابل اشتراک هستند.
در کنار وبلاگ 5 نوع محتوای خوبی که میتوانید به کمپین خود اضافه کنید اینها هستند:
- ویدیو
- وبینار
- کتاب الکترونیکی
- ایمیل
- پادکست
گام چهارم: یک تقویم محتوا بساز
داشتن یک تقویم محتوایی به شما کمک میکند که مرتبط و دقیق پیش بروید.
گام پنجم: شروع به تولید محتوا کن
به یاد داشته باش کیفیت هدف اول هر محتوایی است که تولید میکنی.
بازاریابی محتوا عالی است
با بازیابی محتوایی لازم نیست برای جا افتادن در ذهن مخاطب هزینههای خیلی سنگین کرد. در واقع تبلیغات خیلی هزینه بر دیگر مثل گذشته هم اثر بخشی ندارند. مردم نمیخواهند حس بازیچه شدن داشته باشند. افراد برای نرم افزار های بلاک کنندهی تبلیغ هزینه میکنند، تبلغات تلویزیونی را رد میکنند و به ایمیل های مستقیم بی محلی میکنند.
مردم میخواهند که حس کنند قدرتمند هستند، میخواند خودشان در کنترل باشند؛ دوست دارند بر اساس ارزشی که یک برند به آنها میدهد انتخاب کنند. خبر خوب اینکه شما میتوانید تمام این موارد را با یک کمپین محتوایی موفق به آنها هدیه دهید.
آنچه کسب و کارها باید از اینستاگرام بدانند
منبع: