قراردادن تبلیغات در IGTV اینستاگرام
اینستاگرام پخش تبلیغات در بخش IGTV را به طور آزمایشی آغاز میکند.
گزارش ادویک حاکی از آن است که آنچه در جهان شبکههای اجتماعی به شکل گمانهزنی تا به حال بحث میشد حالا رسماً مطرح شده است. اینستاگرام از هفتۀ آینده به طور آزمایشی تبلیغات در بخش IGTV را آغاز خواهد کرد. تبلیغات مورد نظر اینستاگرام برای این بخش مخصوص موبایل ساخته شده و مدت زمان آن میتواند تا 15 ثانیه نیز باشد.
در این قابلیت جدید هنگام کلیک کردن بر روی تبلیغات در IGTV اینستاگرام، ویدیو به شکل پیشنمایش برای کاربران پدیدار میشود؛ قابلیت رد کردن یا اجباری بودن تماشای تبلیغ هم بخشی از بررسی در این دورۀ آزمایشی است. درآمد حاصل از تبلیغ بین اینستاگرام و سازندۀ ویدیویی که تبلیغ پیش از آن پخش میشود تقسیم خواهد شد اما جزئیات بیشتری از آن هنوز آشکار نشده است.
ویدیو-سازان باسابقه و نوظهور در این آزمایش نقش خواهند داشت و تبلیغات بعضی از برندهای معتبر مانند آیکیا (Ikea)، پوما (puma) و سفورا (sephora) هم در این دورۀ آزمایشی به مخاطبان ارائه خواهد شد.
جزئیات تبلیغات در IGTV اینستاگرام
کمپانی مادر یعنی فیس بوک پیش از این برای Facebook watch که چیزی شبیه به IGTV در پلتفرم فیس بوک است، قابلیت انتخاب بین تبلیغات میان ویدیویی و پیشنمایشی را برای تولیدکنندگان محتوا قرار داده بود و تقسیم درآمد حاصله هم به شکل 55 درصد سازنده و 45 درصد فیس بوک صورت میگرفت. ممکن است اتفاقی که برای قراردادن تبلیغات در IGTV اینستاگرام هم میافتد تفاوت چندانی با شرکت مادر نداشته باشد.
شاید شرایط کرونا و تأثیرات آن باشد که این برنامه به سرعت دارد عملی میشود. چرا که در دوران اپیدمی تماشای ویدیوهای بلند در اینستاگرام افزایش یافت، فیس بوک آمار تفکیکی ارائه نداده است اما اذعان داشته روزانه 800 میلیون نفر بر تمام پلتفرمهای متعلق به فیس بوک ویدیوی آنلاین تماشا میکنند. با این حساب برندها و آژانسهای تبلیغاتی حالا تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری و برگزاری کمپین تبلیغاتی خود در این بخش دارند.
بیشتر بخوانید :
طراحی کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) در اینستاگرام
ابزاری دیگر برای کسب درآمد تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام: badges
badgeها یا همان نشانها، راه جدیدی هستند که اینستاگرامرها میتوانند در ویدیوهای لایو (live) خود با آن کسب درآمد کنند و آنها را به عنوان نشان طرفداری یا حمایت به طرفداران خود بفروشند. این راه درآمد مخصوصاً حالا که بسیاری از مشاغل به مشکل برخورده است میتواند تا حدی آسیبهای اقتصادی را برای کسبوکارهای کوچک جبران کند. این قابلیت در ژوئن (اواسط خرداد) در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
این مورد هم بیارتباط با موضوع کرونا نیست چرا که تماشاگران لایو نیز پس از بحران کرونا 70 درصد افزایش پیدا کردهاند. نشانها و قیمت این نشانها متنوع است از 99 سنت تا 5 دلار و تمام درآمد آن در این دورۀ آزمایشی به صاحب محتوا میرسد. این نشانها در کنار اسم طرفداران هنگام نمایش نام آنها در لایو ظاهر میشود و کامنت آنها متمایز از بقیه نشان داده میشود.
این دو قابلیت جدید هم برای تبلیغات و هم برای کسبوکارها میتواند زمینهای برای تحول و پویایی باشد و خبر از فرصتی نو برای بروز خلاقیت بدهد اما اینکه کاربران ایرانی تا چه میزان از این قابلیتها میتوانند بهرهمند باشند هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند چرا که بسیاری از قابلیتهای جدید اینساگرام ابتدا تنها در نقاط محدودی از جهان لانچ میگردند و برخی از قابلیتها هم هرگز برای کاربران برخی از نقاط جهان فعال نمیگردند.
با توجه به اهمیت بسیار زیاد پلتفورم اینستاگرام در حوزهی دیجیتال مارکتینگ، مطالعه ی مطالب زیر هم توصیه می گردد:
آیا کپشنهای اینستاگرامی تأثیر بیشتری از تصاویر به تنهایی دارند؟
آنچه کسبوکارها باید از اینستاگرام بدانند
منابع:
1.ادویک