کرونا تبلیغات و آینده: تاثیر کرونا بر فضای تبلیغات چگونه بوده است؟

نام برند:

شعار کمپین:

کرونا تبلیغات و آینده: تاثیر کرونا بر فضای تبلیغات چگونه بوده است؟

تبلیغات با وجود کرونا چه می‌کند؟

 داده‌های تازه در بررسی بازار تبلیغات بریتانیا که می‌تواند نمونۀ خوبی برای سنجش کلی وضعیت بعد از کرونا در جهان باشد، نشان می‌دهد که تبلیغات هزینه شده در شبکه‌های قدیمی و معمول یا همان تبلیغات به روش سنتی با ظهور بحران کرونا کاهش یافته است. این کاهش چشم‌گیر در سفارش تبلیغات به شبکه‌های تلویزیونی به دو دلیل عمده رقم خورده است. یکی تغییر در مصرف و دیگر تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان که در قرنطینۀ خانگی هستند. باید خاطرنشان کرد که این کاهش در حالی است که بسیاری از کمپانی‌های مطرح مانند تسکو (Tesco)، الدی (Aldi)، پراکتر اند گمبل (Procter & Gamble) تغییری در هزینه‌های مربوط به تبلیغات خود صورت نداده‌اند.
بررسی جدیدی که از سوی پایگاه خبری نیلسون صورت گرفته است، نشان می‌دهد، زمانی که کوید-19 در اسفندماه به بریتانیا رسید مبلغی که درمجموع برای تبلیغات سنتی اعم از تلویزیون، روزنامه، سینما، بیلبوردها و رادیو هزینه می‌شد نسبت به سال قبل با 5 درصد کاهش به 586 میلیون یورو تنزل یافت. در اوایل فروردین نیز وقتی کسب‌وکارها به‌طور کامل تعطیل شد، این سقوط ادامه یافت. هزینۀ تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات 38 درصد کاهش پیدا کرد و به 15 میلیون یورو رسید. با تعطیل شدن سینماها 94 درصد کاهش تبلیغات در این حوزه را شاهد بودیم و تبلیغات محیطی (OOH) نیز 22 درصد کاهش را تجربه کرد، رادیو هم با 20 درصد کاهش از این بحران در امان نبود.

سهم تبلیغات از حوزه‌های مختلف

بیشترین کاهش هزینه در تبلیغات سنتی با 48- درصد مربوط به صنعت گردشگری و مسافرت است. صنایع سرگرمی و تله‌کام هم به ترتیب با 17 و 15 درصد کاهش هزینه در حوزۀ تبلیغات روبه‌رو بودند که شاید با توجه به اینکه مردم در شرایط قرنطینه مخصوصاً به صنایع حوزۀ تله‌کام نیازمندند این کاهش عجیب به نظر برسد. با اینکه در طرف دیگر بعضی صنایع و نهادها افزایش هزینه در تبلیغات داشتند، مانند صنایع غذایی (18 درصد)، دولت (22 درصد) و حوزۀ رایانه (41 درصد)، اما همچنان کفۀ ترازو برابر نیست و این افزایش نتوانست جبران‌کنندۀ کاهش هزینۀ تبلیغات از سوی دیگر صنایع و کمپانی‌ها باشد.
با توجه به اینکه با وجود کرونا همه در خانه‌ها به طریقی محبوس بودند و نیاز داشتند تا خودشان را سرگرم کنند، واحدهایی که می‌توانستند در این حوزه فعال باشند هزینۀ بیشتری صرف تبلیغات خود کردند، برای مثال خرده‌فروشی‌های آنلاین 208 درصد افرایش هزینه در تبلیغات داشتند همچنین شرکت‌های خدمات پستی و تجهیزات تفریحی به ترتیب 40 و 37 درصد هزینۀ تبلیغات خود را افزایش دادند تا نظر مردمی که در قرنطینه هستند را به خود جلب کرده و آن‌ها را به برند خود ترغیب کنند.

تبلیغات در آیندۀ نزدیک

درنهایت باید گفت آیندۀ نزدیک تبلیغات بسیار رواضح نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهم‌ترین آن تصمیمات دولت‌ها است، مثلاً اینکه صنعت گردشگری کی دوباره اجازۀ فعالیت می‌یابد یا اینکه کدام یک از مشاغل دوباره می‌تواند فعالیت خود را آزادانه از سر بگیرد. مطمئناً تبلیغ پاسخ به یک نیاز است و با تغییر این نیاز به مرور زمان یا رخداد بحرانی این‌چنینی، شکل، روش و استراتژی تبلیغاتی آژانس‌های تبلیغاتی و برندها نیز همگام با آن تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :

 تأثیر شیوع کرونا بر بازاریابی کوکاکولا

گوگل بعضی از تبلیغات کرونایی را حذف می کند

تاثیر کرونا بر بازاریابی و فروش در ایران: استراتژی کارآمد در زمان بحران

منبع:

Kamcity

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram