8 کمپین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی موفق (CSR)
کمپین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی (CSR) به مشاغل بزرگ و کوچک اجازهٔ تغییراتِ مثبت میدهد. این امر زمانی محقق میشود که شرکتها تصمیم میگیرند تنها به سود خالص خود نپردازند بلکه سود اقتصادی خود را در کنار به دست آوردن اعتماد مصرف کنندگان در نظر بگیرند.
مصرفکنندگان احساس میکنند وقتی از محصول یا خدمات شرکتی با مسئولیتپذیری اجتماعی استفاده میکنند، نقش خود را به درستی انجام میدهند. هرچه شرکت از نظر اجتماعی مسئولیتپذیرتر باشد، از طرف جامعه و مصرفکنندگان حمایت بیشتری از آن شرکت میشود.
کمپین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی به ایجاد اعتماد، افزایش آگاهی و میل به تحولات اجتماعی کمک میکند. اگرچه دهها هزار شرکت وجود دارند که وظیفه خود را انجام میدهند، کوششهای شرکتهای جهانی بزرگ دارای نتایج گستردهتری است که میتواند موضوعات اصلی جهان را از گرسنگی و سلامت گرفته تا گرمایش کره زمین تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا نمونههایی از نحوهٔ عملکرد برخی برندهای بزرگ در انجام موفقیتآمیز CSR ارائه شده است.
در ادامه این مقاله از بلاگ کوشا همراه ما باشید تا به ادامه بررسی این موضوع بپردازیم.
نمونههایی از کمپین مسئولیت پذیری اجتماعی
کمپین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی اشکال مختلفی دارد. حتی کوچکترین شرکتها با کمک مالی سادهای به یک بانک، غذای محلی، تحولات اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. برخی از متداولترین نمونههای CSR عبارتند از:
- کاهش اثرات کربن
- شرکت در تجارت مشروع و منصفانه
- کارهای خیرخواهانه
- کارهای داوطلبانه در جامعه
- سیاستهای شرکتی که به نفع محیط زیست است
- سرمایهگذاریهای آگاهانه اجتماعی و زیستمحیطی
بیشتر افراد در یک جامعه بر این باور هستند که شرکتها باید برای بهبود جامعه به دنبال راهحلهایی باشند که به این بهبودها کمک خواهد کرد. شرکتها باید چگونگی تلاششان برای تأثیر مثبت بر دنیا را به اشتراک بگذارند، بنابراین عموم میتوانند ابتکاراتی که آنها انجام میدهند را ببینند.
نمایش این تلاشها برای اقشار مختلف جامعه مهم است زیرا این تلاشها انتخاب آنها را به عنوان مصرفکننده تغییر میدهد. آنها همچنین مایل به مشارکت در ابتکاراتی مانند امکان شرکت در کار داوطلبانه یا کمکهای مالی جهت کارهای خیرخواهانه یک شرکت هستند. هرچه شرکتها تأثیر تلاشهای آگاهانه اجتماعی و محیطی خود را بر درک مصرفکننده بیشتر و بیشتر مشاهده میکنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها از خودشان ابتکارعمل به خرج دهند.
تیزر تلویزیونی و اهمیت آن در تبلیغات
-
Johnson & Johnson
نمونه عالی غول جهانی Johnson & Johnson است. آنها سه دهه است که بر کاهش تأثیر تولیدات خود بر روی کره زمین متمرکز شدهاند. ابتکارات آنها از استفاده از قدرت باد گرفته تا تأمین آب سالم برای جوامع در سراسر جهان است. خرید برق این شرکت از یک منبع انرژی خصوصی در Texas Panhandle به این شرکت اجازه داد تا ضمن ارائه یک جایگزین تجدیدپذیر و اقتصادی برای برق، آلودگی را کاهش دهد. این شرکت همچنان به دنبال گزینههای انرژی تجدید پذیر با هدف تهیه 35٪ از انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر است.
-
کوکاکولا
کوکاکولا همان برند معروفی است که قطعا بیلبورد های آن را حداقل یکبار مشاهده کرده اید. ناوگان گسترده کامیونهای تحویل محصولات شرکت کوکاکولا باعث تولید 3.7 میلیون تن از گازهای گلخانهای در جهان میشود. آنها تغییرات عمدهای در شیوههای زنجیره تأمین کالای خود از جمله سرمایهگذاری در کامیونهای جدید با سوخت جایگزین، ایجاد کرده اند. ابتکاراتی که آنها در نظر گرفتهاند تا سال 2020 باعث کاهش 25 درصدی در اثرات کربن این شرکت ایجاد خواهد کرد.
-
شرکت Ford Motor
شرکت فورد برنامهای برای کاهش تولید گازهای گلخانهای خود با استفاده از موتور EcoBoost با قابلیت افزایش کارایی سوخت دارد. همچنین این شرکت طرحی برای معرفی 40 خودروی الکتریکی شده (برقی و هیبرید) با سرمایهگذاری 11 میلیارد دلاری تا سال 2022 دارد. بر طبق گفتههای این شرکت: “همه ما مصمم به انجام این کار هستیم و در حال برقی کردن وسایل نقلیه اصلی و خودروهای معروف خود هستیم. اگر می خواهیم در کار الکتریکی کردن خودروها موفق شویم، باید این کار را با وسایل نقلیهای که هم اکنون محبوب هستند انجام دهیم.”
علاوه بر این، نمایندگیهای آمریکایی فورد برای تامین برق مکان خود به سیستمهای توربین بادی و سلولهای خورشیدی تکیه می کنند تا مصرف برق خود را به میزان قابل توجهای کاهش دهند.
-
Netflix و Spotify
از منظر اجتماعی شرکتهایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای برای پشتیبانی از کارمندانشان و خانواده آنها مزایایی را به آنها پیشنهاد میدهند. نتفلیکس 52 هفته مرخصی با حقوق مراقبت از فرزند را پیشنهاد میدهد که افراد میتوانند هر زمان که خواستند، چه در سال اول زندگی نوزاد چه در زمانهای بعد که متناسب با نیازهای آنهاست، از این مرخصیها استفاده کنند. در مقایسه با نتفلیکس این مزایا در شرکتهای دیگر 18 هفته است.
بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ
اسپاتیفای برنامه مشابهی را پیشنهاد میدهد، اگرچه پیشنهاد این شرکت برای مرخصی با حقوق 24 هفته است.
-
TOMS
مأموریت شرکت TOMS اهدای یک جفت کفش برای هر جفتی است که این شرکت می فروشد و این کار منجر به اهدای بیش از 60 میلیون جفت کفش به کودکان نیازمند شده است. سود این شرکت برای کمک به افراد دارای اختلالات بینایی با استفاده از عینک های طبی و معالجات پزشکی، تأمین آب آشامیدنی سالم و ایجاد مشاغل در کشورهای در حال توسعه، به کار میرود.
-
Bosch
نیمی از بودجه تحقیق و توسعه شرکت بوش برای ایجاد فناوری حفاظت از محیط زیست سرمایهگذاری شدهاست. این شرکت تا سال 2021 مبلغ 50 میلیون یورو برای حمایت از دانشگاهها و برنامههای تحقیقاتی سرمایه گذاری کرده است که در مورد محیط زیست، انرژی و تحرک و پویایی در آلمان، هند، ایالات متحده و چین از طریق شبکه تحقیقاتی انرژی بوش متمرکز شده اند.
-
Lego
شرکت لِگو طی 15 سال آینده 150 میلیون دلار با تمرکز بر پرداختن به تغییرات آبوهوا و کاهش ضایعات سرمایهگذاری خواهد کرد. این کار بستهبندی و همچنین سرمایه گذاری در یک منبع انرژی جایگزین را کاهش داده است و قصد دارد تا سال 2020 صددرصد انرژی تجدیدپذیر خود را تأمین کند. برای تحقق این برنامه، شرکت تیمی را برای حمایت از تعهد خود در استفاده از مواد پایدار استخدام خواهد کرد و برنامه ای برای دستیابی به نرخ بازیافت90% دارد.
8. Walt Disney
شرکت دیزنی متعهد است که با هدف انتشار گازهای گلخانهای خالص در حد صفر، حذف ضایعات و تعهد به حفظ آب، اثرات کربن خود را کاهش دهد. آنها به طور فعال تضمین می کنند که آنها سیاستهای شدید کاری بینالمللی را برای حفاظت از ایمنی و حقوق کارمندان خود تنظیم میکنند.
آنها همچنین در جامعه فعال هستند و کارمندان را ترغیب به انجام همین کار میکنند. آنها همچنین برای ارتقاء عادات غذایی سالم در بین کارمندان، ابتکاراتی برای زندگی سالم ارائه کردهاند.
این لیست فقط تصویر کوچکی از چگونگی استفاده شرکتها از مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی برای محافظت از کره زمین و تعهد به بهبود کیفیت زندگی برای جوامعی است که هرروز تحت تأثیر اینها قرار میگیرند.
برای همه برندها از هر اندازهای، توجه به مواردی که مشتریان آنها به آن علاقه دارند و تأثیراتی که شرکت میتواند در یک جامعه و سطح جهانی بگذارد، کلیدی و مهم است.